13

Murdoch komt met iPad-krant

Mediamagnaat onderneemt opnieuw poging jongere generaties te bekeren tot krantenlezen

Rupert Murdoch, de machtigste mediatycoon ter wereld die onder meer Sky News en de Wall Street Journal bezit, komt met een nieuwe Amerikaanse krant die geheel digitaal is.

De nieuwe landelijke krant krijgt een eigen redactie van tientallen journalisten maar wordt ook samengesteld uit bijdragen van de redacties van onder meer de gezaghebbende Wall Street Journal en de schandaalkrant New York Post. De krant zal vermoedelijk nog voor het einde van het jaar verschijnen in iPad-formaat maar ook geschikt zijn voor andere mobiele apparaten, meldt de Los Angeles Times.

Murdoch worstelt met het economisch rendabel maken van nieuws in het internet-tijdperk. Hij keert zich tegen het gratis verspreiden van nieuwsartikelen omdat advertentieinkomsten niet voldoende zijn om de kosten te dekken. Onlangs plaatste hij alle online artikelen van zijn in Londen gevestigde krant The Times achter een betaalscherm. Volgens schattingen is het aantal bezoekers aan de website daardoor met zestig procent teruggelopen.

Murdoch betoonde zich, net als andere uitgevers, al eerder enthousiast over de iPad. Het apparaat maakt het relatief eenvoudig lezers kleine bedragen in rekening te brengen. Zo kost een Volkskrant of NRC Handelsblad via Pressreader slechts 79 cent, 50 cent goedkoper dan een papieren exemplaar.

Critici zijn sceptisch over het mogelijke succes. Kranten worden over het algemeen gelezen door lezers van 40 jaar en ouder. De iPad is echter ook geen echt jongeren-gadget. Het gros van de gebruikers is tussen de 35 en 55 jaar oud.

Murdoch kocht in een poging jongeren aan zich te binden in 2005 de sociale netwerksite MySpace voor ruim een half miljard dollar. Die site werd vervolgens verdrongen door de opkomst van Facebook.

cc-foto: Steve Garfield / Dan Farber

Geef een reactie

Laatste reacties (13)