Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Natrena Stevia wint Gouden Windei

  •  
03-10-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
goudenwindei2013_natrena_nl.jpg
Foodwatch kiest meest misleidende product... In busje zit maar drie procent van zoetstof stevia... Puur&eerlijk zalm van AH goede tweede...
En de winnaar is…. Douwe Egberts. Volgens bezoekers van de website van voedselorganisatie Foodwatch is Natrena Stevia Kristalpoeder het meest misleidende voedselproduct van 2013. Daarmee is de producent van de zoetstof, Douwe Egberts, winnaar van het Gouden Windei 2013.
Volgens Foodwatch zit in een bus Natrena Stevia Kristalpoeder maar een klein beetje van de zoetstof stevia.
De bus met zoetstof bevat slechts 3% Stevia en wel 97% maltodextrine. Maltodextrine is een goedkoop, zoet, vulmiddel gemaakt van zetmeel. Toch is Natrena Stevia Kristalpoeder extreem duur: je betaalt € 3,79 voor een pot met slechts 1,35 gram Stevia. Diezelfde hoeveelheid kost je elders maar € 0,30. Natrena Stevia wordt aangevuld met maltodextrine om de ietwat bittere smaak van de zoetstof te neutraliseren en het doseringsgemak te verhogen, maar dat zet Douwe Egberts niet op de voorkant! Daar staat alleen ‘Stevia’. Consumenten vinden dit dan ook terecht misleidend.”
Consumenten konden de afgelopen weken stemmen op vijf producten die Foodwatch had genomineerd voor de jaarlijkse windeiverkiezing. Andere genomineerden waren het perenijsje van Ola Festini, het drankje Red Bull Energy Shot, de Hema slagroomtaart en de puur & eerlijk zalm in bladerdeeg van Albert Heijn. Natrena Stevia won maar nipt van AH. Ruim 14.000 mensen brachten hun stem uit. Stevia van Natrena kreeg 3.908 stemmen gevolgd door Albert Heijn met 3.820 stemmen.
Onderzoek van Foodwatch toonde aan dat de diepvries vismaaltijd verre van puur&eerlijk bleek te zijn. Alleen de 21 procent zalm is duurzaam gevangen. Aan de overige 79 procent ingrediënten stelt Albert Heijn geen eisen. Die zijn dan ook niet biologisch en sommige daarvan zijn bovendien dieronvriendelijk geproduceerd. Meike Rijksen van Foodwatch:
”Albert Heijn leidt de consument die duurzaam wil kopen bewust om de tuin.”
De Energy Shot van Red Bull kreeg met 22 procent van de stemmen de derde plaats. De Hema Slagroomtaart eindigde met ruim 15 procent van de stemmen op de vierde plek en het beroemde perenijsje van Ola (Unilever) kreeg de minste stemmen: bijna 9 procent van het totaal.

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.