72

Nederlands media-offensief tegen PVV stickerschade

Saoedische pr-bureau's halen grote opdrachten binnen ... Miljarden voor bouwprojecten dreigen nu naar Britse bedrijven te gaan

Het Nederlands bedrijfsleven probeert met een media-offensief in Saoedi-Arabië de miljardenschade te beperken die de stickeractie van Geert Wilders aanricht in hun opdrachtenportefeuille. Er staat veel op het spel. Het olierijkdom maakte deze week bekend 400 miljard dollar aan grootschalige projecten te besteden. Britse bedrijven gaan nu met een fors deel daarvan aan de haal.

Terwijl dominee Geert Wilders met zijn vingertje wappert naar het Saoedische olierijkdom, proberen de Nederlandse koopmannen, onder meer via VNO-NCW, angstvallig te redden wat er te redden valt. De werkgeversorganisatie adverteerde deze week in diverse Saoedische dagbladen met een tekst waarin de Nederlandse bedrijven afstand nemen van de stickeractie van Wilders. Op die PVV-stickers staat de Saoedische vlag afgebeeld met een tekst die bedoeld is om moslims te beledigen. De campagne is onderdeel van de media-guerrilla die Wilders voert tegen het islamitisch geloof.

VNO-NCW zegt:

‘In de advertentie nemen we afstand van Wilders. Het is een ‘open letter’, met als kern dat wij de ontstane situatie als gevolg van de provocatieve acties van een parlementslid van de oppositie ernstig betreuren. VNO-NCW veroordeelt deze beledigende en provocerende acties, zoals we al bij meerdere gelegenheden in de Nederlandse media duidelijk hebben gemaakt, evenals tegenover de Saoedische autoriteiten.’ 

Ondertussen wordt koortsachtig getracht het desastreuze tij te keren met behulp van Saoedische mediabedrijven. “We monitoren het nieuws over het onderwerp en analyseren de resultaten”, verklaart Ahmed Abdullah, een Saoedische PR account manager tegenover Arab News. “We zetten pr-plannen in werking en lanceren een mediacampagne om de negatieve publieke opinie ten opzichte van Nederlandse klanten te bestrijden.” Saoedische pr-bedrijven doen goede zaken als gevolg van de Nederlandse reddingspoging. “Zo’n opdracht is meer dan 20.000 dollar waard,” zegt de pr-manager. “Er is grote vraag van Nederlandse bedrijven naar crisismanagement door buitenlandse pr-bureau’s om hun belangen op de Saoedische markt te beschermen.”

De Saoedische Kamer van Koophandel heeft naar verluidt van hoger hand opdracht gekregen Nederlandse bedrijven niet meer te betrekken in opdrachten. Ook het aantal visa voor Nederlandse zakenlieden en investeerders wordt gereduceerd, evenals de duur van het toegestane verblijf. Verschillende bedrijven zouden al direct hun betrekkingen met Nederlandse bedrijven stopgezet hebben.

Terwijl Nederland zich verbaast over het feit dat de Saoedische reactie op de schadelijke stickeractie maanden op zich liet wachten, wordt in buitenlandse media duidelijk dat de Saoedische overheid juist nu voor honderden miljarden aan opdrachten verstrekt aan buitenlandse bedrijven. Vooral de Nederlandse bouwsector, die toch al in zwaar weer verkeert, dreigt lucratieve opdrachten mis te lopen door de stickeractie van Wilders. 

Zo worden er miljarden uitgetrokken voor de bouw van maar liefst 140 ziekenhuizen. In vijf jaar tijd besteden de Saoedi’s 100 miljard dollar aan de verbetering van de gezondheidszorg. Nederlandse bedrijven die gespecialiseerd zijn in medische apparatuur, zoals Philips, grijpen daar door stickeractie van de PVV waarschijnlijk naast. Ook worden er gigantische spoorlijnverbindingen aangelegd, dwars door de woestijnstaat.

De conservatieve Britse krant The Telegraph, beschrijft euforisch hoe deze week een Saoedische zakendelegatie London bezocht en voor miljarden aan opdrachten uitdeelde. De Britten, die in 2009 nog stelden dat Wilders vanwege zijn extremistische opvattingen niet welkom was, zijn nu de favoriete zakenpartner van de Saoedi’s. Minister Timmermans zal naar Saoedi-Arabië reizen in een poging de beschadigde relaties met het land te herstellen.

foto: @GeertWildersPVV

Geef een reactie

Laatste reacties (72)