11

Neelie Kroes krijgt misleidend sms-je

Provider liegt klanten voor over EU-bemoeienis

In de politiek is het inmiddels gewoonte om problemen af te schuiven op Brussel. “Mag niet van Brussel, moet van Brussel, wachten op Brussel.” Dat kunnen wij ook, moet een Nederlandse mobiele provider gedacht hebben. De telecomboer vergat alleen even dat hij Neelie Kroes als klant heeft. Oeps.

“Ik was erg verrast om een sms te ontvangen van mijn mobiele provider. Want wat stond er in? Dat ik op last van de EU gedwongen werd mijn abonnement te wijzigen. Ik dacht bij mezelf waar hebben ze het in hemelsnaam over? De EU dwingt helemaal niet zoiets af bij abonnees”, schrijft Kroes, vice-president van de Europese Commissie en verantwooordelijk voor de Digitale Agenda, op haar weblog.

Vervolgens legt ze uit hoe het zit. Om onverwachte, torenhoge datakosten te voorkomen bij reizen naar het buitenland heeft de EU een limiet gesteld: de provider mag standaard maximaal 50 euro in rekening brengen. Voor meer verbruik moet expliciet toestemming worden verkregen van de abonnee. De EU nam die maatregel na tal van schrijnende gevallen waarbij mensen zich zonder waarschuwing geconfronteerd zagen met zeer hoge rekeningen omdat ze in het buitenland internet hadden gebruikt op hun mobiele telefoon. Die bedragen kunnen tot in de duizenden euro’s lopen.

Kroes zegt dat ze uit beleefdheid de naam van de provider niet noemt (de researchafdeling van Joop ontdekte via Google dat het gaat om T-Mobile). Maar ze roept consumenten, die soortgelijke sms-jes hebben gekregen, op die naar haar door te sturen. Dan zal ze actie ondernemen.

(via Sargasso)

cc-foto: (Neelie Kroes) Sebastiaan ter Burg

Geef een reactie

Laatste reacties (11)