Netanyahu voert campagne tegen ‘vijandige’ journalisten op verkiezingsbillboards
• 23-01-2019
• leestijd 1 minuten
De Israëlische Likoed-partij heeft een pagina uit de campagnehandleiding van
Victor Orbán gekopieerd en voert niet zozeer campagne voor zichzelf, maar tegen haar critici. Op
billboards van Likoed is niet Benjamin ‘Bibi’ Netanyahu te zien, maar de gezichten van vier journalisten die het wagen kritiek op hem te uiten.
Op de billboards vier prominente journalisten afgebeeld met de tekst: “Zij beslissen niet over de uitslag.” En op anderen: “Davka. Netanyahu. Likoed.” Wat zoveel betekent als “Ondanks alles, Likoed”, verwijzend naar de corruptieschandalen waarin Netanyahu verwikkeld is.
De aanval op de pers heeft vele boze en bezorgde reacties losgemaakt. Zelfs president Rivlin, partijgenoot van Netanyahu, is kritisch. Journalist Nahum Barnea verwoordde de reactie van zijn collega’s als volgt:
"De vereniging van journalisten was furieus, oppositieleden in het parlement schreeuwden moord en brand op Facebook. Het sleutelwoord was ‘ophitsing’ jegens journalisten. En dat eindigt in moord’."
Barnea was zelf iets genuanceerder, maar evengoed bezorgd:
"Het probleem is dat de legitimiteit van de journalistiek in twijfel wordt getrokken en de vitale rol ervan in een democratische samenleving wordt verworpen. Net als in Amerika, waar de journalistiek als ‘vijand van het volk’ wordt afgeserveerd."
De actie doet denken aan
de verkiezingscampagne van de uiterst rechtse Hongaarse premier Victor Orbán, die bij zijn laatste verkiezingscampagne de Nederlandse Europarlementariër Judith Sargentini naast Guy Verhofstadt en zijn favoriete zondebok, de filantroop George Soros plaatste.
Afbeelding: screenshot Twitter