23

Netflix past advertenties aan op huidskleur en geeft kijkers vertekend beeld rolverdeling

Netflix wordt er van beschuldigd kijkers te lokken op basis van etniciteit en daarbij misleidende reclames te gebruiken. Zwarte abonnees van de betaaldienst viel het op dat sommige films bij hen worden gepromoot met de beeltenissen van zwarte acteurs terwijl deze in de betreffende film of serie slechts kleine rollen vervullen.

The Guardian noemt als voorbeeld de romantische klassieker Love Actually. Zwarte kijkers ontdekten dat zij de film niet aangeprezen krijgen met Hugh Grant die de hoofdrol vervult maar met Chiwetel Ejiofor die een bijrol speelt. Op de officiële filmaffiche komt hij niet eens voor.

De detective-serie The Good Cop wordt bij hen voorgeschoteld met zwarte acteurs terwijl alle hoofdrollen worden vervuld door witte acteurs. En zo is er een hele reeks.

De kijkers zijn boos omdat ze zich misleid voelen maar ook omdat diversiteit nogal achterblijft in het aanbod van Netflix. Het bedrijf wil wel geld verdienen aan zwarte acteurs maar biedt hen in de praktijk weinig werk. Door te rommelen met het promotiemateriaal wordt dat verdoezeld.

Netflix is in december gestart met een nieuw algoritme dat de plaatjes van series en films aanpast aan de geregistreerde voorkeuren van kijkers om ze tot kijken te verleiden. De amusementsgigant zegt dat de etniciteit van kijkers niet wordt geregistreerd en de advertenties louter zijn aangepast aan kijkgedrag. Over de misleiding wordt niet gerept in de reactie.

Geef een reactie

Laatste reacties (23)