Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

New York verbiedt megabekers frisdrank

  •  
09-03-2013
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
281 keer bekeken
  •  
Obesitas300
Burgemeester Bloomberg gaat strijd aan met overgewicht ... Het recht op gezondheid versus het recht op keuzevrijheid
In de strijd tegen overgewicht is het in New York het vanaf dinsdag verboden om nog langer grote bekers frisdrank te verkopen. Porties groter dan 480 milliliter mogen niet langer op aangeboden worden. Dat heeft de Gezondheidsraad van de stad besloten na aandringen van burgemeester Michael Bloomberg.
Op het eerste oog lijkt de beslissing geen zoden aan de dijk zetten, want twee bekers van een halve liter kunnen gewoon aangeschaft te zetten. Toch kan de beslissing op veel kritiek rekenen. Sommige consumenten vragen zich af waarom het stadsbestuur voor anderen moet bepalen wat ze wel en niet mogen drinken. Hoogleraar Voedingswetenschappen Marion Nestle van New York University begrijpt de houding van Bloomberg, die gestoeld is op wetenschappelijk onderzoek. Zijn steunt de burgemeester. Uit onderzoek blijkt dat ondanks de grootte van bekers, de meeste consumenten voor medium kiezen. Wanneer bedrijven de porties vergroten, en concurrenten dat voorbeeld volgen, zal het consumeren onbewust toenemen.
Uit onderzoek van de John Hopkins Universiteit blijkt dat Amerikanen in minder dan twintig jaar meer dan 350 calorieën per dag meer zijn gaan nuttigen.   In New York is extreem overgewicht een groot probleem. Ongeveer 40 procent van de kinderen en 60 procent van de volwassenen is te dik, landelijk is het probleem nog veel groter: 70% van de Amerikanen lijdt aan overgewicht of heeft obesitas.   De maatregel is niet zonder slag of stoot ingevoerd. Voorafgaand aan de beslissing is in meerdere hoorzittingen de strijd om de megabekers uitgevochten. Tegenstanders, een samenwerking tussen de frisdrankexploitanten en belangenorganisaties wijzen in hun kritiek op het recht op keuzevrijheid, terwijl voorstanders het recht op gezondheid belangrijker achten. In een intensieve campagne vielen bedrijven als Coca Cola de burgemeester aan. Ze beeldden hem bijvoorbeeld af in een jurk en typeerden hem als vervelende kleuterjuf.
Foto-cc: Robad0b

Meer over:

wereld, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.