28

Niemand meer veilig voor de privacyklauwen van Facebook

Sociale netwerksite volgt ook het surfgedrag van mensen die niets met Facebook te maken willen hebben

Voor sommige mensen is het een reden om met Facebook te stoppen, de manier waarop de sociale netwerksite het surfgedrag van haar gebruikers volgt. Maar nu blijkt dat Facebook ook mensen in de gaten houdt die nooit gebruik maken van Facebook.

Dit blijkt uit een nieuw Belgisch onderzoek, uitgevoerd door de Katholieke Universiteit Leuven, het onderzoekscentrum iMinds en de Vrije Universiteit Brussel, schrijft De Morgen.

Dat Facebook mensen volgt via de Like-knop was al bekend, maar de onderzoekers hebben nu ook ontdekt dat de site mensen in de gaten houdt die nog nooit iets met Facebook hebben gedaan. Als je lid wordt van Facebook onderteken je de privacyvoorwaarden waardoor je akkoord gaat met het feit dat Facebook je surfgedrag in de gaten mag houden. Maar nu doet blijkt de site dat dus ook te doen als je de voorwaarden nooit hebt getekend omdat je simpelweg geen lid bent.

Bart Preneel, een van de wetenschappers die aan het onderzoek meedeed:

Mensen die via de website van de European Interactive Digital Advertising Alliance voor een ‘opt out’ kiezen en dus zeer duidelijk aangeven dat ze online niet willen worden bespied, worden ook door Facebook getraceerd. Toch een beetje cynisch dat net die mensen – die bewust bezig zijn met privacy en maatregelen nemen om zich tegen uitwassen te beschermen – worden gevolgd.

Volgens de onderzoekers handelt Facebook in strijd met de Europese regelgeving. Facebook reageert met de boodschap dat deze kwestie niet onder Belgische wetgeving valt, maar onder Ierse en lijkt daarmee de kous af te doen. Of de site daarmee wegkomt is nog de vraag. Als Facebook niet met de Belgische onderzoekers wil praten, starten ze een gerechtelijke procedure.

Facebook ontkent de beschuldigingen en zegt dat het onderzoek vol fouten staat. De netwerksite ‘belooft’ dat de informatie die ze over het surfgedrag niet-Facebookers verzamelt niet gebruikt voor advertentiedoeleinden.

Het Belgische onderzoek is hier te lezen.

CC foto: Wikimedia

Geef een reactie

Laatste reacties (28)