Laatste update 16:34
49

‘Niemand snapt de Ferrari-campagne van de SP’

Kee & Van Jole buigen zich in hun wekelijkse commentaarrubriek over de staatsovername van KLM en de nieuwe campagnefilms van de SP en hun migratiestandpunt.

Wat betreft dat eerste vertelt Pauw-redacteur Peter Kee hoe minister Wopke Hoekstra kort na de spraakmakende verklaring aangaande het opkopen van KLM-aandelen bij Eva Jinek aan tafel belandde. Joop-eindredacteur Francisco van Jole juicht toe dat renationalisatie weer in zwang komt. Hij vraagt zich wel af of KLM de meest geschikte kandidaat is voor zo’n stap.

Daarna gaat het over de nieuwe campagne van de SP waarin Lilian Marijnissen rondrijdt in een rode Ferrari. Volgens Kee wil ze uitstralen dat ze rood, snel en in staat tot een hoop lawaai is. “En wat er nu gebeurt, dat we het er hier over hebben omdat het spraakmakend is.”

Van Jole constateert dat niemand deze campagne begrijpt omdat die is ingegeven door interne humor: Rutte op de fiets, dan Lilian in een Ferrari. “Ik heb altijd begrepen dat landen waar partijleiders in Ferrari’s rondrijden plekken zijn waar je niet wilt wonen.” Het werkt volgens hem ook niet: met Hugo Borst over een schrijnend onderwerp als verpleeghuizen praten in zo’n auto. “En dan heeft hij ook nog eens geen gordel om.”

Tot slot gaat het over het migratiestandpunt van de partij dat op het jongste congres voor veel discussie zorgt. Kee legt uit dat Marijnissen stemmen wil weghalen bij PVV en FvD. Van Jole stelt dat linkse partijen die antimigratie-standpunten omarmen vrijwel altijd hun ondergang tegemoet gaan. “Als je kijkt naar de mensen die de Middellandse Zee oversteken dan is dat een probleem maar tegelijkertijd zijn juist zij de ‘verworpenen der aarde’. Die stuur je niet terug naar Libië waar ze gemarteld en als slaaf verhandeld worden.”

Meer Kee & Van Jole? Natuurlijk! Abonneer je op de podcast en ontvang iedere week gratis het nieuwste commentaar. Via RSS, iTunes of Stitcher.

Geef een reactie

Laatste reacties (49)