Laatste update 19:48
12

Amerikaanse nieuwssites niet bereikbaar voor Europeanen door nieuwe privacyregels Europa

De Chicago Tribune, de Los Angeles Times en de Arizona Daily Star hebben hun website op zwart voor Europeanen sinds de nieuwe Europese privacy regels van kracht zijn. Het zit de mediabedrijven dwars dat ze akkoord  moeten gaan met strengere regels rondom het verzamelen van data van bezoekers op hun websites. Alleen al op Facebook bereiken de drie gezamenlijk 3,5 miljoen mensen en op Twitter 4,4 miljoen. Hoeveel Europese volgers daar tussen zitten is niet bekend.

In 2016 nam het Europees Parlement een nieuwe privacyrichtlijn aan, de General Data Protection Regulation, of kortweg GDPR. Dit moeten garanderen dat bedrijven persoonlijke data en privacy zullen beschermen als bezoekers zich op websites bewegen.

Volgens een rapport van RSA is 80% van mensen in landen als Frankrijk, Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten bezorgd om het verlies van persoonlijke bankgegevens of gevoelige financiële informatie. 62% van de respondenten zei in de eerste plaats het bedrijf de schuld te geven als er dat wordt gehackt of ontvreemd op een andere manier en 41% gaf toe regelmatig valse informatie over zichzelf op internet in te vullen om het afstaan van persoonlijke informatie te voorkomen.

Zo is de weigering van de drie Amerikaanse nieuwssites de GDPR te aanvaarden opmerkelijk en vooral een opsteker voor Europeanen die op die websites kwamen – er werd kennelijk gretig naar persoonlijke informatie van bezoekers gevist. Dat is nu voorbij, Europeanen komen er simpelweg niet meer op. Gelukkig is de vrije pers niet in het geding: de New York Times (die wel akkoord gaat met de nieuwe richtlijnen) schreef dit verhaal over de kwestie.

Cc-foto: Los Angeles Times

 

Geef een reactie

Laatste reacties (12)