7

Nieuwe stichting start proces tegen autofabrikanten

Autofabrikanten misleiden consument met rooskleurige verbruikscijfers ... Huidige testprocedure EU teveel door auto-industrie bepaald

Een nieuwe stichting klaagt met een groepsproces de autofabrikanten aan wegens het misleiden van de consument. Autofabrikanten geven vaak veel gunstiger verbruikscijfers op dan in de praktijk worden gehaald. Het verschil in cijfers kan oplopen van twintig tot veertig procent meer brandstofverbruik dan in de boekjes is opgegeven.

De stichting met de naam Brandstofverlies klaagt niet alleen de autofabrikanten aan, maar gaat ook proberen de Europese Unie aansprakelijk te stellen vanwege de Europese richtlijn die bepaalt hoe het verbruik moet worden gemeten. Die richtlijn zou volgens de stichting Brandstofverlies teveel zijn vormgegeven naar de wensen van autofabrikanten.
Een hoger verbruik van brandstof dan was beloofd, kost de autorijder honderden euro’s extra per jaar. De Consumentenbond en vijf andere Europese consumentenorganisaties hebben er bij Europa al op aangedrongen dat autofabrikanten het verbruik daarom realistischer moeten voorrekenen. De organisaties vinden dat er vanaf 2017 een nieuwe testprocedure zou moeten ingaan.
Nu kunnen de laboratoriumtests zo worden uitgevoerd dat het verbruik erg gunstig lijkt. Er wordt onder ideale weersomstandigheden gereden op de rollerbank, zonder wind tegen en zonder heuvels, met speciale banden en volgens sommige verhalen ook zonder zijspiegels die de luchtweerstand vergroten. Daardoor daalt het verbruik en daarmee ook de CO2-uitstoot. Maar in praktijk, met andere weersomstandigheden, andere banden én zijspiegels, rijdt een auto natuurlijk heel anders.
Stichting Brandstofverlies is opgericht door de bedenker van Loterijverlies.nl, de jurist Ferdy Roet. Met de stichting Loterijverlies startte Roet samen met 27.000 Nederlanders een zaak tegen de Staatsloterij. Zijn stichting won eerder dit jaar in hoger beroep de zaak tegen de Staatsloterij, ook wegens misleiding.
Dat auto’s meer verbruiken dan in de folders wordt beloofd is inmiddels duidelijk, maar of stichting Brandstofverlies hier ook een zaak mee heeft en de autofabrikanten daadwerkelijk verantwoordelijk kan stellen, valt te betwijfelen. Autofabrikanten kunnen namelijk altijd de schuld in de schoenen van de consument schuiven. Iedere consument heeft namelijk een eigen rijstijl.

CC foto: Irwandy Mazwir

Geef een reactie

Laatste reacties (7)