42

Nieuwste trend VS: ‘geluksmanagers’

Doel van de geluksmanager: werknemers 'happy' maken, grote talenten binnenhalen en houden

Het is een nieuw fenomeen, bedrijven die managers aannemen om andere werknemers gelukkig te maken in het werk dat ze doen. Het gaat hierbij om grote bedrijven zoals Google en Zappos.

Het doel van de nieuwe ‘geluksmanagers’ is om grote talenten binnen te halen en ook binnen te houden. Om dat te bereiken organiseert de manager vieringen, trainingen en evenementen, zodat werknemers niet alleen genieten van het werk dat ze verrichten, maar ook het doel ervan weer inzien. Grote bedrijven als Ikea en Lego zijn al langer aan het experimenten met het zogenaamde ‘geluksbeleid’.

De geluksmanager moet anderen kunnen inspireren in hun eigen persoonlijkheid, leuk zijn, ‘likeable’ en veel energie hebben, zegt een deskundige. En bovenal geeft een geluksmanager oprecht om het welbevinden van mensen op de werkplek. Het is nog maar even afwachten of de geluksmanager de oceaan overwaait naar Nederland.

Guardian: If you’re happy and you know it … become a chief happiness officer

cc-foto: Lars Plougmann

Geef een reactie

Laatste reacties (42)