Laatste update 21:17
2

‘Nike mijdt kankerverwekkende stoffen in kleding nog steeds niet’

2880919787_a6bb90cee6_oMilieuorganisatie Greenpeace publiceert dinsdag een onderzoek naar het gebruik van giftige stoffen in de modeindustrie. Uit dat onderzoek blijkt dat, hoewel er lichtpuntjes zijn, er nog steeds talloze bedrijven zijn die niet doen wat ze beloven en scheutig omgaan met giftige chemicaliën.

Een aantal jaar geleden kondigden Adidas, Puma en Nike aan dat de productie van hun kleding in 2020 volledig gifvrij zou zijn. De sportmerken trokken de kar; later zouden zo’n 70 modemerken zich aansluiten bij het doel, dat de naam draagt ‘Detox by 2020’.

Milieuorganisatie Greenpeace onderzocht hoe ver 19 van de 70 modemerken inmiddels zijn met het verwezenlijken van hun doel, of dat het toch voornamelijk bij praatjes is gebleven. In het onderzoek dat de naam Detox Catwalk draagt, blijkt dat ’s werelds grootste modeketens H&M en Zara (Inditex), samen met Benetton, het goed doen. Niet alleen haalden ze vrijwel alle gevaarlijke stoffen uit hun keten, ook publiceren ze gegevens van hun afvalwater en publiceren ze lijsten van hun leveranciers, om zo meer transparant te zijn.

Zestien van de 19 onderzochte merken doen het echter bij lange na niet goed. In de categorie ‘Faux Pas’, de slechtste der slechten, zitten onder meer Esprit en Victoria’s Secret. Helemaal onderaan het lijstje bungelt Nike, dat op geen enkele criterium goed wist te scoren.

Adidas, Burberry, Levi’s en Valentino doen het iets beter, maar moeten, als ze echt serieus zijn over het halen van hun doel, nog een flinke slag maken.

Wanneer Greenpeace spreekt over het elimineren van chemische stoffen, dan gaat het meer specifiek over per- en polyfluorchemicaliën (PFC’s en PFOA’s). Deze chemische verbindingen breken erg langzaam af, komen in ons water en daarmee in onze voedselketen terecht, waardoor ze zorgen voor schade voor natuur en mens. Zo is perfluoroctaanzuur bijvoorbeeld kankerverwekkend.

cc-foto: clv4nz

Geef een reactie

Laatste reacties (2)