7

Noodkreet NS-machinisten: treinuitval HSL door slechte training

Machinisten op de hogesnelheidslijn worden in het diepe gegooid na een slechte training en zonder goede begeleiding achter de knoppen gezet. In een manifest uiten 1200 machinisten, samen met vakbond FNV, hun zorgen. In de afgelopen periode lag de HSL voor de zoveelste keer onder vuur. De noodkreet komt bovenop de materiaalproblemen die al langer speelden. “Breid de opleiding inclusief praktijkopleiding substantieel uit,” schrijven de bestuurders. Op die manier kunnen vakkrachten in bepaalde gevallen autonoom handelen zodat acute problemen met treinen ter plekke kunnen worden opgelost, schrijven ze.

Door problemen met softwarefouten zijn de IC Direct-treinen een stuk minder betrouwbaar geworden, zelfs zo dat de wettelijke minimumeis van 82 procent momenteel niet gehaald wordt. Zo staan er meer hogesnelheidstreinen stil dan normaal en valt de vergelijking met het treinverkeer op het normale spoor beduidend slechter uit. De NS zegt dat alleen flinke investeringen de HSL beter kunnen maken. De 1200 machinisten kijken daar anders tegenaan. Een bestuurder van FNV-spoor, Henri Janssen, denkt dat het aan de opleiding ligt. “NS heeft de beste machinisten ter wereld in dienst, maar biedt ze veel te weinig tijd om het HSL-traject te leren beheersen. En als ze daar dan rijden is de ondersteuning vaak bedroevend.”

Cc-foto: Rob Dammers

Geef een reactie

Laatste reacties (7)