16

Nostalgie viert hoogtij onder westerlingen

77 procent van de westerlingen is 'happy', maar hunkert naar een eenvoudiger leven zonder digitale schermen 

Gelukkig, de meeste westerlingen zijn het, maar toch wensen ze dat hun leven eenvoudiger zou zijn. Dat blijkt uit een onderzoek onder 16.000 burgers wereldwijd. Ze kijken echter minder optimistisch naar de toekomst van de wereld. Slechts 22 procent van de mensen uit ontwikkelde landen is er optimistisch over. Het merendeel denkt dan ook dat hun gezin, familie en hun lokale omgeving meer geluk zal brengen.


Springend en dansend over straat lopen. De videoclip van Pharrell Williams werd wereldwijd misschien wel zo’n grote hit omdat het dátgene opriep waarnaar westerlingen zo verlangen: Minder digitale schermen om ons heen, een lagere werkdruk en een eenvoudig leven. 

De digitale revolutie heeft de afgelopen jaren hoogtij gevierd in de ontwikkelde westerse landen. De globalisering en de digitale revolutie zorgden voor grote economische groei, maar de mensen uit de voormalige groeimachten in de westerse wereld denken daar nu heel ander over. Slechts 24 procent van de Fransen, 37 procent van de Amerikanen en 41 procent van de Britten denkt nu achteraf dat de globalisering goed voor hen is.

Het onderzoek van Ipsos Mori moest uitzoeken hoe het met de mensen in de ontwikkelde wereld is gesteld na een flinke economische terugslag, opkomende depressies en de digitale revolutie. In Zweden blijken mensen het gelukkigst met 88 procent van de deelnemers. In Spanje zei slechts 59 procent van de deelnemers gelukkig te zijn.

Bekeken vanuit een pessimistische perspectief, laat dit rapport zien dat mensen steeds meer neigen naar nostalgie met een sterke hang naar tradities en een verlangen naar een leven dat simpeler is en langzamer gaat”, zegt Ben Page van Ipsos Mori tegen de Britse krant The Guardian.

In het onderzoek geeft maar liefst 77 procent aan dat het leven voor hun te snel gaat, en iets meer dan de helft zou ook willen dat ze het iets rustiger aan konden doen. In opkomende industrieën ligt de druk hoog en overal klaagt men over het aantal digitale schermen dat dagelijks hun aandacht opslurpt. Toch denkt het merendeel dat in die digitale revolutie de oplossing verscholen ligt. Wellicht schuilt het geheim in de kracht van videoclips als die van Pharrell Williams. Ze komen via de digitale wereld bij ons naar binnen. Alleen dan moeten we niet vergeten buiten op straat een dansje te doen. 

Geef een reactie

Laatste reacties (16)