12

NS beboet abonnementhouders onterecht

Het mag niet, en toch beboet de NS wanneer abonnementhouders vergeten in te checken met hun chipkaart

Reizigers die een abonnement hebben en vergeten zijn om in te checken, mogen geen boete ontvangen van de NS. Dat zeggen reizigersvereniging Rover en de Consumentenbond na een onderzoek.

Volgens beide organisaties is het geven van een boete aan abonnementhouders in strijd met de redelijkheid en billijkheid. Reizigers die een boete hebben ontvangen kunnen deze terugvorderen bij de NS of een andere vervoerder.

Een woordvoerder van Rover zegt:

“Die mensen hebben al voor een heel jaar betaald en dus hebben ze recht om met het openbaar vervoer te reizen. (..) De NS weet dat het niet mag en is vrijwel altijd coulant in het terugbetalen van de boetes, maar ze zouden het gewoon helemaal niet moeten doen.”

De NS en andere reizigersorganisaties verliezen ook nog eens veel geld door de ‘enorme administratieve handeling’. Volgens de organisaties zouden de abonnementhouders ook niet hoeven in te checken, maar ‘ze willen kunnen bijhouden hoe iemand reist en hoe tussen de vervoerders onderling het geld is verdeeld’.

Geef een reactie

Laatste reacties (12)