39

NS negeerde bij Fyra alle rode seinen

Update: NS wist vooraf van Fyra-problemen ... Na debacle bleef NS treinen bestellen ... Brief onthult blakend optimisme 'problemen gaan opgelost worden' ... Treinen week na herbevestiging bestelling van spoor gehaald

Op 11 januari, nog geen week voordat de treinstellen van AnsaldoBreda van het spoor werden gehaald wegens mankementen, bevestigde de NS nog eens aan de leverancier dat alle bestellingen doorgingen. Op 17 januari werden de treinstellen buiten bedrijf gesteld na weken van aanhoudende problemen.


De bevestiging op het laatste moment blijkt uit een brief van de NS aan de Italianen die door de NOS boven water is gehaald

De brief is een reactie op een schrijven van Ansaldo Breda waarin het bedrijf zegt dat niks afname van de treinen meer in de weg staat. Het Italiaanse bedrijf schrijft dat “systeemfouten” nog besproken kunnen worden in een ontmoeting later die maand, maar de Italianen willen niet garanderen dat de problemen ook worden verholpen. 

NS bevestigt in een brief van 11 januari dat deze zaken niet in de weg staan van definitieve afname van alle 19 bestelde Fyra-treinen voor Nederland en België. En dat de problemen in de loop van “het project” worden opgelost.

De treinstellen waren door AnsaldoBreda met een vertraging van vijf jaar geleverd. Er zijn vanaf het begin problemen met de trein geweest. Op de eerste dag van de dienstregeling naar Brussel vielen de treinen uit. Nadat in januari een bodemplaat van de hogesnelheidstrein tijdens de rit losliet werden de treinstellen aan de kant gezet.

Update 16.30
Bij het begin van de dienstregeling met de internationale Fyre V250-treinen, wist de NS al dat er van alles mis was. Dat meldt NOS. NS-werknemers zouden herhaaldelijk hebben gewaarschuwd dat de V250 nog niet klaar was om ingezet te worden. Dat blijkt uit de gesprekken die de NOS heeft gevoerd met mensen die direct betrokken waren bij het testen van de hogesnelheidstreinen.

NOS heeft documenten in handen, verkregen door een beroep op de Wet Openbaarheid van Bestuur, waaruit blijkt dat er ten minste 71 testdagen zijn geweest in de zes maanden voor de start van de dienstregeling op 9 december 2012. Bij de ritten ging van alles mis. NOS schrijft:

De communicatie tussen het veiligheidssysteem in de trein en die langs het spoor haperde voortdurend, een accu raakte oververhit en vloog in brand, en begin november raakte een stuk dak van de Fyra los: levensgevaarlijk als de dakplaat de bovenleiding zou raken. Ook loszittende schroeven en platen werden gezien.

Dat er veel misgaat bij testritten is volgens de ingewijden niet erg. Daar zijn de testritten voor. Treinbouwer AnsaldoBreda wilde er echter niets aan doen.

Op papier voldeden de treinen aan alle voorschriften. Volgens de Italianen waren de treinen dus in orde en konden ze in gebruik worden genomen. Ze wisten natuurlijk ook dat aanpassingen hun geld zou gaan kosten.

Geef een reactie

Laatste reacties (39)