22

NS stopt met garanties in winterweer

Fusie met ProRail ligt stil ... Onderzoekscommissie: Scheiding tussen spoor en NS werkt juist in de winter belemmerend 

Als het al een beetje sneeuw rijdt de NS met een aangepaste dienstregeling en dat zal waarschijnlijk de hele winter zo blijven. Als dat niet gebeurt, gaat het nog meer mis, aldus NS-directeur Bert Meerstadt. Hij zei vandaag in Buitenhof niet te kunnen garanderen dat treinen bij stevige sneeuwbuien volgens schema blijven rijden.

Het spoor blijft volgens Meerstadt ‘een kwetsbaar product’. De aangepaste dienstregelingen zijn nodig om problemen op te vangen. “Er is altijd wel een trein die ergens blijft staan of een wissel die het niet doet.” Als het spoor op dat moment de druk bezet is, is volgens hem geen ruimte om het probleem op te lossen.

Er was genoeg sneeuw en het waaide hard genoeg om echt op je hoede te moeten zijn. Het is verstandig dat wij voor een aangepaste dienstregeling hebben gekozen.

Zaterdag sprak hij zich in NRC uit tegen de fusie tussen de NS en ProRail. Juist die fusie zou de winterproblemen kunnen oplossen, want de scheiding tussen spoort en de NS werkte juist in de winter belemmerend, concludeerde het een onderzoekscommissie van de Eerste Kamer eind oktober. Ook verschillende Kamerleden zijn voor een fusie.

Meerstadt was voor de zomer nog enthousiast voor zo’n fusie, maar vindt dat nu een ‘niet verstandige’ beslissing.

We zijn een decennium bezig geweest om de effecten van de splitsing weg te nemen. Als je de boel nu weer bij elkaar gooit, ga je opnieuw dat pad op.”

NRC: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan bij winters weer

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (22)