3

Oliereus Chevron voert campagne tegen zichzelf

In een nep advertentiecampagne biedt het bedrijf Chevron haar excuses aan voor het vervuilen van de Derde Wereld

Oliemaatschappij Chervron is flink in de maling genomen. Het bedrijf The Yes Men heeft Chevron aangepakt in een parodie op de ‘we agree’-campagne van de oliemaatschappij. In de eigen campagne zegt Chevron het eens te zijn met veel oliemaatschappij-critici. In de schijncampagne van The Yes Men gaat het bedrijf veel verder en biedt het haar excuses aan voor het vervuilen van de Derde Wereld.

The Yes Men richtten de website http://chevron-weagree.com op, die in url bijna identiek is aan de echte website van Chevron: http://www.chevron.com/weagree. Op de eerstgenoemde website lijkt de oliemaatschappij schaamteloos eerlijk te zijn en biedt ze haar excuses aan voor het vervuilen van de Derde Wereld.

The Yes Men maakten met hun campagne een parodie op de campagne van Chevron zelf, waarin het bedrijf zegt het over veel dingen eens te zijn met hun critici.

Rhonda Zygocki, vice-president van Chevron, zegt in hun eigen campagne:

We horen wat men zegt over oliemaatschappijen – dat ze hernieuwbare energie moeten ontwikkelen, gemeenschappen moeten ondersteunen, banen moeten creëren en het milieu moeten beschermen – en: we zijn het er mee eens.”

De schijnadvertentie van The Yes Men gaat een flinke stap verder. Zo staat er op de website bijvoorbeeld een schuldbekentenis van Chevron:

“Decennia hebben oliemaatschappijen als de onze in achtergestelde gebieden gewerkt en invloed uitgeoefend op het beleid aldaar, om daar te kunnen doen wat we thuis niet kunnen doen. Het is tijd dat dit veranderd. Mensen in Ecuador, Nigeria, de Golf van Mexico, Richmond en elders hebben ook recht op een schoon en gezond milieu.

cc-foto: www.chevron-weagree.com

Geef een reactie

Laatste reacties (3)