1

Ombudsman hekelt DigiD

Alex Brenninkmeijer: Overheid probeert falen van systeem in de doofpot te stoppen

De Nationale Ombudsman Alex Brenninkmeijer is niet te spreken over DigiD. Deze digitale inlogcode voor overheidswebsite is niet waterdicht. Dat de overheid naar burgers communiceert alsof dat wel het geval is, vindt hij zeer kwalijk.

In het AD zegt hij:

De praktijk is het beste bewijs, die is namelijk anders. Daaruit blijkt dat mensen het slachtoffer zijn van DigiD-fraude. Ik krijg er niet voor niets klachten over. De bal wordt bij de burger gelegd. Zij moeten zelf maar goed in de gaten houden dat er niets fout gaat met het aanvragen van hun DigiD.

Vorige week kwamen er een aantal fraudegevallen aan het licht met de DigiD-code. Het systeem zou gekraakt zijn, maar het ministerie van Binnenlandse Zaken sprak tegen dat er enkele tientallen codes gekraakt zouden zijn. “Als de overheid een bank was, zou die failliet zijn”, sprak Brenninkmeijer in het AD. 

Uit onderzoek van de Ombudsman blijkt dat DigiD een systeem is dat zeer zwak wordt beschermd. De mensen die het slachtoffer worden van fraude worden ook nog eens niet geholpen. “De overheid is traag en heeft te weinig oog voor de problemen van de burger. Mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd. Omdat zoveel overheidsdiensten gebruik maken van DigiD, is onduidelijk wie verantwoordelijk is.”

Volkskrant: Ombudsman bekritiseert overheid om DigiD

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Geef een reactie

Laatste reactie