125

Ondanks extra snelwegen toch meer files

Verkeersdruk met 56 procent toegenomen … VVD investeert miljarden in aanleg extra asfalt, maar lost daarmee de fileproblemen niet op

Nederlanders staan weer vaker in de file, meldt de ANWB woensdag. Na een lange periode waarin de fileoverlast alleen maar afnam, staan we toch weer vaker vast in het verkeer, met alle gevolgen van dien. De verkeersdruk is in het eerste kwartaal van dit jaar met 56 procent toegenomen. Die lengte neemt al toe sinds april vorig jaar, aldus de ANWB.

Een van de oorzaken van de groei is het herstel van de economie waardoor er meer zakelijk vervoer op de snelwegen is. Daardoor zijn de files vooral op maandag-, dinsdag- en donderdagochtend toegenomen.

Met de groeiende files rijst ook de vraag weer wat het nut is van de extra en bredere snelwegen in Nederland. Ondanks de mantra van de VVD dat meer snelwegen goed zijn om de filedruk te verminderen, blijkt keer op keer dat we met dat asfalt het probleem voornamelijk voor ons uitschuiven.

Zo schreef het Brabants Dagblad onlangs nog dat de files op de A2 tussen Utrecht en Eindhoven weer zijn toenemen, ondanks de verbreding van die weg.

Bij Amsterdam worden op dit moment ook meer rijstroken aangelegd. Op korte termijn zal dat leiden tot minder verkeersdruk, maar daardoor gaan er weer meer auto’s de weg op waardoor die doorstroming uiteindelijk ook zo weer voorbij is.

Critici van de aanleg van extra snelwegen zeggen al langer dat meer asfalt helemaal niet leidt tot minder files. Sterker, meer asfalt kan zelfs een averechts effect hebben en leiden tot langere reistijden, zo blijkt uit uit berekeningen van onder andere de Duitse wiskundige Dietrich Braess.

Tijd voor alternatieven
Volgens de tegenstanders van extra asfalt is het beter om te investeren in het spreiden van reistijden en het verbeteren van het openbaar vervoer. Maar de VVD lijkt er ongevoelig voor en gaat gewoon door met de uitbreiding van het wegennet. Op de planning staat nu onder andere de veel bekritiseerde verbreding van de A27 bij Amelisweerd. Vorig jaar nog bracht TU-Delft een rapport uit waaruit blijkt dat die verbreding niet rendabel is, maar daar heeft minister Schulz geen boodschap aan.

CC foto: ferrie

Geef een reactie

Laatste reacties (125)