91

Onderwijsminister wil experiment gescheiden klassen

Van Bijsterveldt wil onderwijs terugbrengen naar de kerntaken ... Experimenteren met jongens en meisjes klassen hoort bij verbetering van het onderwijs

Jongens doen het op school slechter dan meisjes. Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) wil serieus onderzoek doen naar dit verschijnsel. Gescheiden klassen zouden volgens voorzitter Wim Kuiper van de Besturenraad, de vereniging van 540 christelijke schoolbesturen met 2200 scholen en nuttig experiment zijn. Een goed idee vindt Van Bijsterveldt, maar haar woordvoerder benadrukt dat van uitsluiting op basis van geslacht geen sprake kan zijn.

Waarom jongens het slechter doen dan meisjes is nog niet precies duidelijk. Een onderzoeksrapport dat in het voorjaar van 2012 uitkomt moet daar meer helderheid over geven. Meisjes zijn over het algemeen beter in taal terwijl jongens beter zijn in rekenen. Volgens Kuiper blijkt uit onderzoek dat er verschillen zijn in de ontwikkeling van de hersenen tussen jongens en meisjes.

In de puberteit lopen jongens gemiddeld twee jaar achter op meisjes in hun hersenontwikkeling, daar moet je in het onderwijs rekening mee houden door aangepaste lessen”, stelt de onderzoeker in Trouw. “We vinden het volkomen logisch dat leerlingen van dezelfde leeftijd bij elkaar in de klas zitten, maar leerlingen van hetzelfde geslacht bij elkaar plaatsen is taboe,” zegt Kuiper. “Terwijl het goed zou zijn om dat voor bepaalde lessen te proberen.

Het LAKS laat aan NRC weten het plan van gescheiden klassen een slecht idee te vinden. “Er is al genoeg variatie”, licht bestuurslid Tobias Grond het standpunt toe. Ook verandert er volgens de scholieren op het moment al genoeg in het onderwijs. Van Bijsterveldt stond tot nu toe juist bekend om de ‘versimpeling’ van het onderwijs door het terug terug te brengen naar de kerntaken.

NRC: Van Bijsterveldt niet afwijzend tegenover gescheiden klassen

cc-foto: Jborsboom

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Geef een reactie

Laatste reacties (91)