2

Onderzoek naar gebruik persoonsgegevens bij verkiezingscampagnes

Aan alle politieke partijen die meedoen aan de komende provinciale verkiezingen vraagt de Autoriteit Persoonsgegevens hoe zij omgaan met persoonlijke data van kiezers die zij willen bereiken. Het gaat om een verkennend onderzoek om er bijvoorbeeld achter te komen wat voor beleid bedrijven voeren die met partijen samenwerken tijdens campagnes.

De waakhond voor privacy stelt dat politieke partijen gegevens over hun leden slechts mogen inzetten voor direct contact met leden, en dat die data niet gedeeld mag worden met andere organisaties. Via sociale media worden mensen steeds vaker via het zogenaamde micro-targeting benadert in de aanloop naar verkiezingen.

Het schenden van privacy bij verkiezingen kwam aan de oppervlakte in de aanloop naar de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten in 2016. Cambridge Analytica legde de hand op gegevens van tientallen miljoenen Facebookaccounts. Door het invullen van een vragenlijst gaven kiezers het bureau ook meteen toegang tot hun vriendenlijst. Met de buit gemaakte informatie werden op de persoon gerichte advertenties gemaakt.

Cc-foto: Sebastiaan ter Burg

Geef een reactie

Laatste reacties (2)