Laatste update 13:25
19

Onderzoek: vrijwel geen docent gelooft nog in het passend onderwijs

Vrijwel alle docenten in het voortgezet onderwijs zeggen simpelweg te weinig tijd te hebben om zorgleerlingen goed onderwijs te bieden. Dat blijkt uit het Onderwijsonderzoek van DUO onder meer dan duizend leraren in het basis- en voortgezet onderwijs. De docenten hebben weinig vertrouwen in het passend onderwijs, dat volgens hen vooral een verkapte bezuinigingsmaatregel is.

In 2014 werd de Wet passend onderwijs van kracht en verving de leerlinggebonden financiering voor bijvoorbeeld scholieren met autisme, ADHD of een chronische ziekte; het zogenaamde “rugzakje”, dat volgens onderzoekers in de praktijk te duur bleek.

De extra hulp voor die leerlingen komt nu voor rekening van de docenten, maar 91 procent van hen zegt daar geen tijd voor te hebben. 78 procent van de leraren zegt minder tijd aan de rest van de klas te kunnen besteden, wanneer zij de zorgleerlingen de extra aandacht moeten bieden die zij nodig hebben. Die percentages zijn verdubbeld in vergelijking met vorig jaar (respectievelijk 47 en 42 procent), toen eenzelfde onderzoek werd uitgevoerd door DUO. Volgens vrijwel alle leraren is ook de werkdruk fors toegenomen.

Het ministerie van Onderwijs zegt de kritiek van de docenten serieus te nemen en erkent dat aan de uitvoering van de nieuwe wet nog wel het een en ander schort:

Het geld voor extra ondersteuning is er, het raamwerk van het passend onderwijs staat. Nu moeten we zorgen dat de extra ondersteuning ook bij die kinderen en leraren komt die het nodig hebben.

Hoewel het ministerie dus nog wel in het passend onderwijs gelooft, delen de leraren dat vertrouwen niet. Ruim de helft van de docenten in het voortgezet onderwijs vindt niet dat zorgleerlingen op hun plek zijn in een gewone klas. Een week geleden maakte scholierenorganisatie LAKS ook al bekend dat zo’n 25 procent van de zorgleerlingen het idee hebben dat hun docenten niet genoeg rekening met hen houden. Eén op de vijf vindt dat hun school niet voldoende hulpmiddelen en aanpassingen aanbiedt.

Voor de SP is het onderzoeksresultaat van DUO een bevestiging dat passend onderwijs niet werkt. Kamerlid Tjitske Siderius noemt het een ‘onmogelijke opdracht’ voor scholen. ‘De klassen zijn te groot. We moeten leerlingen niet per se van speciale naar reguliere scholen willen duwen.’

Volgens de VVD heeft het passend onderwijs echter gewoon nog wat tijd nodig. ‘We weten dat het nog niet perfect loopt. We kunnen nog veel winnen door leraren beter te ondersteunen,’ aldus VVD-Kamerlid Straus.

Bronnen: RefDag, AD
cc-beeld: Atelier PRO

Geef een reactie

Laatste reacties (19)