Laatste update 13:08
62

Online shoppen maakt woonwijken onveilig

Veilig Verkeer Nederland waarschuwt voor toenemende verkeersonveiligheid in woonwijken. Oorzaak is de groeiende populariteit van online bestellen. Daardoor rijden er de hele dag bezorgers af en aan door de wijken, vaak met haastige spoed.
Per jaar worden er 400 miljoen pakketjes bezorgd, vaak kost dit meerdere bezorgpogingen omdat de klant niet thuis is. VVN spreekt van vele miljoenen verkeersbewegingen van koeriersvoertuigen in onder andere woonwijken.
“In drukke straten komen dagelijks wel 40 tot 50 bestelbusjes per dag. Als de trend zich doorzet, zijn dat er over een jaar misschien wel 70 tot 80. Zeker als meer winkels en supermarkten thuis gaan bezorgen, zal het aantal verkeersbewegingen drastisch toenemen”, voorziet VVN-directeur Alphons Knuppel. “Als we hier met z’n allen niets aan doen zal het aantal snelheidsovertredingen, foutparkeren en andere misstanden alleen maar stijgen. Om te voorkomen dat het echt een keer vreselijk mis gaat en er doden of ernstig gewonden vallen, roepen wij bewoners van drukbezochte buurten en wijken op in actie te komen en om veiligheidsmaatregelen te vragen bij gemeenten” 
Vorig jaar waren er 69 dodelijke ongevallen met bestelbusjes te betreuren en het is niet bekend hoe vaak daar een koerier bij betrokken was, aldus de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid).
VVN roept burgers op pakketten bij een servicepunt in de buurt te laten bezorgen. Dat doet het aantal verkeersbewegingen afnemen. Er zijn inmiddels duizenden van dergelijke afhaalplekken beschikbaar. De internetbranche werkt deze oplossing echter alweer tegen met een nieuwe ‘innovatie’.
Gunstig voor de klant maar minder positief voor de mobiliteit is de komst van snelle diensten, waarbij thuisbezorging binnen 90 minuten wordt aangeboden. Dergelijke snelle diensten worden in Nederland zover bekend nog niet heel veel aangeboden. Wel biedt Coolblue op dezelfde dag leveren aan. Het thuisbezorgen kan beter als vervoerder en klant onderling het aflevertijdstip kunnen bepalen, via ICT-voorzieningen. Voorwaarde is wel dat deze dienstverlening niet mag doorschieten richting klant, en daarmee tot extra voertuigkilometers en een groter verkeersrisico gaat leiden. Een optimale ritplanning moet het uitgangspunt blijven. Hier ligt een duidelijke uitdaging van de betreffende vervoerders. De branche denkt na over het nauwkeuriger informeren van de klant over tijdstip van afleveren en het afleveren op afspraak.
 
De veiligheidsorganisatie heeft een meldpunt voor onveilige situaties in het leven geroepen. Bewoners kunnen daar meldingen doen over hun eigen wijk.
Lees ook deze opinie van Francisco van Jole: Bezorgklachten en onnozele berichtgeving
cc-foto: FaceMePLS

Geef een reactie

Laatste reacties (62)