28

Ook Fyra-vervanger flopt

NS haalt IC direct-treinen van het spoor ... Problemen met stroomtoevoer naar locomotief

De NS heeft dinsdag heeft alle 18 IC-direct treinen van het spoor gehaald. De vervangers van de Fyra reden op het hsl-traject tussen Amsterdam en Breda. Na het Fyra-debacle blijkt er nu ook het een en ander mis met de IC-direct treinen.

De NS heeft problemen met de stroomtoevoer naar de locomotief geconstateerd. De Canadese bouwer Bombadier onderzoekt nu de achttien locomotieven. Zolang dit duurt rijdt alleen nog de Thalys op het hsl-traject. Hoe lang het onderzoek gaat duren is niet bekend.

Reizigers zullen hierdoor gemiddeld een half uur per enkele weg langer onderweg zijn.

Eerder was de NS genoodzaakt de eerste Fyra-V250-treinen van het spoor te halen, nadat het ene na het andere mankement aan het licht kwam. Al tijdens de testdagen werd bekend dat er problemen waren met de treinen, toch besloot de NS door te zetten. Het gevolg: een flinke financiële klap van in totaal 465 miljoen euro. De vervangende trein heette in eerste instantie ook ‘Fyra’, maar kreeg uiteindelijk een andere naam omdat reizigers bij de oude naam toch veelal moesten denken aan de gemankeerde V250-treinen. 

D66-Tweede Kamerlid Stientje van Veldhoven is bezorgd over de nieuwe problemen met de opvolger van de Fyra.

Dit roept herinneringen op aan alle vertraging en kosten die de probleemtrein Fyra meebracht. Ik wil van staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) horen hoe zij ervoor zorgt dat de reiziger niet opnieuw de dupe wordt. Daarom is een debat nodig.

cc-foto: Gerard Stolk

Geef een reactie

Laatste reacties (28)