Opdringerige maaltijdboxfabrikanten teruggefloten door ACM
• 11-05-2016
• leestijd 1 minuten
De afgelopen tijd regende het klachten over afnemers van maaltijdboxen; dozen met verse producten en bijbehorende recepten die bij mensen thuis worden bezorgd. Met name de opdringerige verkoopmethoden van het bedrijf Hello Fresh werden gehekeld. Het zou klanten schier onmogelijk worden gemaakt om hun abonnement op te zeggen en vervolgens zouden ze nog lange tijd telefonisch worden lastiggevallen. Schrijver Sidney Vollmer schreef er een
vernietigend blog over, dat onmiddelijk viraal ging. Ook bij de Consumentenbond, het VARA-programma Kassa en Tross Radar zijn veel meldingen binnengekomen. Ook het satirische VPRO-programma Zondag met Lubach besteedde er aandacht aan:
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft Hello Fresh en andere maaltijdboxfabrikanten nu op de vingers getikt. Ook zij moeten zich aan de regels houden en aan hun klanten communiceren dat abonnementen op een maaltijdbox voortaan binnen 2 weken kunnen worden opgezegd. Hoewel de dozenvullers claimen dat de wettelijke bedenktijd van twee weken niet voor nieuwe abonnementen geldt, omdat verse producten uitgezonderd zouden zijn van de regels, is daar volgens de ACM geen sperake van. De kleine lettertjes in het contract zullen worden aangepast.
Maaltijdboxen of gemaksdozen zijn de afgelopen jaren zeer populair geworden. Honderdduizenden Nederlanders maken dagelijks gebruik van een dergelijke service.