30

Ophef over filmpje Lucky TV

[Video] 'Beatrix allerminst overleden aan hersenbloeding'

‘Koningin Beatrix is gisteren vroeg in de middag allerminst overleden aan de gevolgen van een zware hersenbloeding. Dat meldt de RVD. Noch werd het staatshoofd rond de klok van twee uur in allerijl overgebracht naar het Universitair Medisch Centrum in Utrecht.’


Met die woorden opende Lucky TV vanavond een filmpje over koningin Beatrix. De satirische rubriek reageerde daarmee op een tweetbericht van het SBS-programma Shownieuws. De website Villamedia schrijft daarover:

Shownieuws meldt op Twitter dat er “via het account van Shownieuws per abuis onjuiste mededelingen op de timeline gezet over koningin Beatrix”. De oorzaak lijkt een foto te zijn van archiefonderzoeker Eric Hennekam met daarop politie en enkele geblindeerde auto’s. Vervolgens kwam het bericht in de wereld dat het om het Koninklijk Huis zou gaan. Op het twitter-account van SBS Shownieuws stond korte tijd ‘hersenbloeding beatrix’. Shownieuws zegt gezócht te willen hebben op “hersenbloeding Beatrix”, maar deed dat per ongeluk in het tweet-dit vakje.

In het AD reageert de maker Sander van de Pavert op de ophef:

Het gaat mij eigenlijk niet eens zozeer om Beatrix. Maar meer om de manier waarop media omgaan met dit soort nieuws. Het meest komische is dat het nieuws is dat iets níet is gebeurd. Dat vergroot ik uit.

Dieuwke Wynia, eindredacteur van De Wereld Draait Door, zei te veronderstellen dat vrijwel iedere kijker weet dat er aan het einde van het programma een zogenoemde Lucky uitgezonden wordt en geen echt nieuwsbericht.

Is de ophef terecht? Oordeel zelf.

Geef een reactie

Laatste reacties (30)