7

Opnieuw meer giftreinen door Brabant

Tussen 2015 en 2022 neemt het aantal giftreinen dat de Brabant-route rijdt weer toe door Duitse aansluiting Betuwelijn

Hoewel de Betuwelijn juist ooit werd aangelegd om te voorkomen dat de ene na de andere trein vol chemicaliën noodgedwongen door West-Brabant zou denderen, betekent de Duitse aansluiting op de Betuwelijn toch weer meer giftreinen op die route. De gevolgen van de Duitse werkzaamheden zullen zeven jaar jaar lang te voelen zijn, vooral in plaatsen als Breda, Dorst en Rijen.

Bredase wethouder Selçuk Akinci noemt het nieuws ‘even slikken’, maar is niet verrast:

De werkzaamheden in Duitsland stonden op de rol en we wisten wat de consequenties zouden zijn.”

Volgens Akinci zijn er de afgelopen jaren daarom diverse maatregelen genomen om het verkeer op de Brabantroute veiliger te maken. Het bestaande veiligheidssysteem werd aangepast en er zijn er afspraken gemaakt over een ‘maximaal risicoplafond’:

Reken maar dat wij niet zullen toelaten dat die norm wordt overschreden.

Dat die veiligheidsnormen hard nodig zijn bleek vorig jaar in het Belgische Wetteren, waar een giftrein ontspoorde en twee wagons in brand vlogen. Bij het ongeluk kwam een persoon om het leven en raakte 49 anderen gewond.

Akinci:

Experts in Nederland hebben gezegd dat zoiets in Nederland niet kan, omdat we hier andere veiligheidssystemen hebben.

Toch staat de Bredase wethouder niet bepaald te juichen bij het vooruitzicht:

Het enige lichtpuntje is dat uiteindelijk, op termijn, de capaciteit van de Betuweroute groeit. Dat duurt alleen even. En even is in dit geval best lang.

cc-foto: Tim Boric

Geef een reactie

Laatste reacties (7)