Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Oud-minister Hillen (CDA) liet omvangrijke corruptiezaak binnen Defensie over aan anderen

  •  
19-12-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
67 keer bekeken
  •  
Hans Hillen getuigt in corruptieproces dienstauto's

© 2017-12-19 12:17:06 ROTTERDAM - Oud-minister van Defensie Hans Hillen getuigt in de rechtszaal voor het corruptieproces rond de aanschaf van dienstauto's voor politie en Defensie. ANP BAS CZE

Hans Hillen, de oud-minister van Defensie (CDA) hield zich nagenoeg niet bezig met de omvangrijke corruptie die in 2010 binnen zijn departement plaatsvond. Dat zei Hillen dinsdag voor de rechtbank in Rotterdam. Hoewel hij politiek eindverantwoordelijke was voor zijn ambtenaren, noemt hij zichzelf ‘een relatieve buitenstaander’. Hillen is als getuige opgeroepen in een corruptiezaak bij Defensie tegen elf verdachten. In de rechtbank vertelde hij de inbreuk op de integriteitsregels over te hebben gelaten aan de ambtelijke top.
Wat is er aan de hand? Elf verdachten, waaronder vier defensieambtenaren, staan voor de rechter op verdenking van corruptie met een aantal autobedrijven waaronder auto-importeur Pon. Jacques H. Is de hoofdverdachte. Als beleidsmedewerker mobiliteit wordt hij ervan verdacht zich te hebben laten omkopen in ruil voor een voorkeurspositie bij de aanbesteding van de levering van auto’s voor defensie.
NRC schrijft over de kwestie:
"De afgelopen twee weken hoorde de rechtbank tien verdachten in de zaak-Dotterbloem, zes ambtenaren en vier vertegenwoordigers van de auto-industrie. De verklaringen van de mannen schetsen een beeld van hoe er – in ieder geval tot vijf jaar geleden – door bedrijven als Renault en Pon (importeur van de grote Duitse merken) met ambtenaren werd omgegaan. Die kregen, als zij op de juiste plek zaten, een speciale behandeling. Niets spectaculairs, maar net voldoende. Een setje banden, een leuke korting, een reisje. De auto-bedrijven, en vooral Pon, wisten precies wie zij wat cadeau deden. Dat was een vorm van „relatiebeheer”, die zeer gangbaar is in het bedrijfsleven maar inmiddels minder geaccepteerd is in de omgang met overheidsdienaren."
Die kregen, als zij op de juiste plek zaten, een speciale behandeling. Niets spectaculairs, maar net voldoende. Een setje banden, een leuke korting, een reisje. De auto-bedrijven, en vooral Pon, wisten precies wie zij wat cadeau deden. Dat was een vorm van „relatiebeheer”, die zeer gangbaar is in het bedrijfsleven maar inmiddels minder geaccepteerd is in de omgang met overheidsdienaren.
Uit het verhoor met Hillen blijkt vooral hoe weinig aandacht er was voor integriteitsregels binnen Defensie. Alleen op momenten dat zich incidenten voordeden, was er aandacht voor. Hillen zegt zelf ook dat hij zich niet geroepen voelde zich te bemoeien met de corruptiegevoelige aanbesteding. Hillen:
"Ik bemoeide mij als politiek verantwoordelijke niet met het management van het departement. Er werkten indertijd 60.000 man bij Defensie. Als die allemaal een fout maken moet de minister bij wijze van spreken op 60.000 vragen ingaan."
H. Werd uiteindelijk in een anonieme brief beschuldigd van corruptie. Hillen besloot na navraag hem uit de wind te houden, omdat H. Goede contacten had in de auto-industrie. Zo had hij problemen die ontstonden met het wagenpark snel en zonder papiergedoe opgelost. Ook kon Hillen het zich niet voorstellen dat H. uit eigen initiatief en alleen zou hebben gehandeld. Hillen:
"Op het moment dat een geval als dit plaatsvindt, moet dat door zijn meerderen zijn opgemerkt, en in een functioneringsgesprek besproken zijn. Hij kreeg dingen voor elkaar die bijzonder zijn, dus zijn omgeving moet gevraagd hebben: hoe doe je dat dan?"
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.