5

Oxfam Novib wil Groene Sint

Nog altijd 19 miljoen foute chocoladeletters in de winkel

Honderdduizenden kleine cacaoboeren zijn daar de dupe van. Zij ontvangen geen eerlijke prijs voor hun producten. Oxfam Novib voert hiertegen campagne met de Groene Sint.

Slechts 15 procent van alle Nederlandse chocoladeletters is met duurzaam geproduceerde cacao gemaakt. Dat zijn 3,5 miljoen letters op een totaal van circa 23 miljoen. Oxfam Novib maakt in haar rapport ‘Eerlijk duurt het langst’ duidelijk dat de grootste aanbieders van chocoladeletters weinig tot geen duurzame chocoladeletters verkopen.

Maar 4 procent van de 2,5 miljoen chocoladeletters van Albert Heijn is duurzaam. Hekkensluiters HEMA, JAMIN en LIDL hebben helemaal geen duurzame letters in de schappen. Supermarktketen ALDI, de grootste verkoper van chocoladeletters in Nederland, staat op de laagste plaats. De kleine supermarktketens scoren het beste, gemiddeld 40 procent van de letters is gemaakt met duurzaam geproduceerde cacao.

Oxfam Novib directeur Adrie Papma:

Wij vinden dat de chocoladefabrikanten en supermarkten in Nederland meer lef moeten tonen door meer duurzame cacao in te kopen en aan te bieden aan de consumenten. Grote chocolademerken als Verkade, Cadbury en Mars hebben deze stap al gezet. Als de vraag door bedrijven naar duurzaam geproduceerde cacao toeneemt dan krijgen de cacaoboeren in ontwikkelingslanden de kans op een zelfstandig bestaan.

Vandaag start Oxfam Novib een nieuwe campagne om alle foute letters uit de winkels te krijgen op groenesint.nl.

Geef een reactie

Laatste reacties (5)