Laatste update 19:31
86

Parlementair rapport trekt Brexit-beerput open

Het begint steeds harder te stinken rond de Brexit-campagne. Na eerdere onthullingen over illegale campagnefinanciering van Vote Leave en datamisbruik door Cambridge Analytica, blijkt vandaag dat sleutelfiguren binnen de campagne stiekem manipulatieve advertenties lanceerden, een dag na de politieke moord op de Britse politica Jo Cox. Terwijl alle partijen hadden afgesproken de campagne minstens drie dagen te staken uit respect voor hun collega. Cox was een fervent tegenstander van Brexit en werd een week voor het referendum vermoord door de rechtsextremist Thomas Mair. Omstanders hoorden hem “Brittain First!” schreeuwen, voor hij op de politica instak.

Hoewel de Leave-campagne de beschuldigingen onmiddellijk van de hand wees, poste Leave-klokkenluider Shahmir Sanni op Twitter het bewijs dat de afspraken wel degelijk met opzet werden geschonden:

Tom Watson, vice-voorzitter van de Labour Party, vraagt zich af of de ‘Brexit-rebellen’ erachter zaten:

Dit moet een politieke beslissing zijn geweest van Michael Gove en/of Boris Johnson… Hebben zij een overeenkomst die door alle partijen werd gesloten na de aanslag op onze collega geschonden?

De onthulling komen voort uit een vernietigend rapport van de parlementaire commissie voor ‘digital, culture, media and sport’ (DCMS). Zij wisten na lang aandringen eindelijk Facebook zo ver te krijgen om de data en advertenties over te dragen. De zogenaamde ‘dark ads’ waarbij vaak niet zichtbaar is wie erachter zit of wat de werkelijke bedoeling erachter is, bereikten meer dan 20 miljoen mensen en waren specifiek gericht op mensen uit bepaalde doelgroepen. Bijvoorbeeld jonge mannen met een afkeer van politiek. De advertenties speelden in op de angsten van mensen en verspreidden actief desinformatie, bijvoorbeeld het schrikbeeld dat Turkije onderdeel zou worden van de EU en dat Groot-Brittannië daardoor overspoeld zou worden met immigranten.

De campagne markeert ook een kentering in de peilingen. Voor de lancering van de spotjes leek een overwinning voor Remain onvermijdelijk, daarna nam de Leave-campagne ineens een vlucht:

De conservatieve parlementariër Damian Collins, die de commissie voorzat, wil dan ook niet langer spreken over ‘nepnieuws’ maar noemt het een duidelijk geval van desinformatie:

Vote Leave won het referendum door het runnen van een desinformatiecampagne. De weigering van Dominic Cummings (campagneleider Leave, red.) om vragen te beantwoorden is een urgente kwestie voor het hele parlement.

Het rapport, dat spreekt van een ‘crisis in onze democratie’ doet een aantal aanbevelingen om de schimmige rol van techbedrijven te beteugelen en dergelijke manipulatie in de toekomst te beperken, zoals een onafhankelijke overzichtscommissie en wetgeving die bedrijven dwingt om toegang tot hun ‘black boxes’ te verschaffen. Ook zou er een Britse evenknie van het Mueller-onderzoek moeten komen, omdat ook bij het onderzoek naar de Britse politieke campagne steeds maar weer Russische connecties werden blootgelegd.

Deze week werd ook bekend dat de conservatieve kwelgeesten van premier Theresa May die een Hard Brexit willen afdwingen, oud-minister van Buitenlandse Zaken Boris Johnson, Michael Gove en Jacob Reese-Mogg in het geheim ontmoetingen hebben gehad met de uiterst rechtse oud-adviseur van Donald Trump, Steve Bannon. Ondertussen wordt het Britse leger in opperste staat van paraatheid gebracht, en worden medicijnen en goederen gehamsterd om de mogelijk desastreuze gevolgen van een ‘No Deal Brexit’ op te vangen. Een mogelijkheid die met de dag realistischer wordt.

Beroemdheden als Gary Linneker voeren daarom campagne voor een tweede referendum over de Brexit, iets wat een meerderheid van de Britse bevolking zegt te willen, maar Theresa May heeft uitgesloten.

Cc-foto: Garon S

Geef een reactie

Laatste reacties (86)