6

Persgroep overweegt aankoop NRC

Hiermee zou de Persgroep wederom een de facto monopolie hebben op landelijk dagbladnieuws in Nederland

Uitgever de Persgroep, waar ook de Volkskrant, Trouw, Het Parool en het AD onder vallen, overweegt de overname van NRC Handelsblad en nrc.next. Dat heeft bestuursvoorzitter Christian van Thillo vanochtend bevestigd. De Persgroep bekijkt momenteel de cijfers van NRC, dat net als andere krantentitels te koop staat.

Mocht de Persgroep NRC Handelsblad overnemen, dan komt de krant opnieuw onder één dak te wonen met concurrenten de Volkskrant, Trouw, Het Parool en het AD. De kranten behoorden lang tot mediabedrijf PCM Uitgevers, tegenwoordig De Persgroep, maar dat ging niet altijd even soepel. Toen de NRC Handelsblad de ochtendkrant nrc.next mocht maken bijvoorbeeld, klopte toenmalig hoofdredacteur Pieter Broertjes van de Volkskrant direct aan bij de directie, met de eis ook een krant voor een jonge doelgroep te mogen maken.

Ondanks het feit dat alle Nederlandse kwaliteitskranten straks weer onder een uitgever vallen, verwacht de Persgroep niet dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bezwaren zal hebben tegen een overname. Bestuursvoorzitter Christian van Thillo :

Het is een misverstand dat wij NRC Handelsblad destijds moesten verkopen van de mededingingsautoriteiten.

Volgens NRC zou de ACM zich tegenwoordig vooral richten op een bredere advertentiemarkt dan vroeger, om te kunnen bepalen of een uitgever een te groot marktaandeel krijgt.

cc-foto: marie-II

Geef een reactie

Laatste reacties (6)