58

Plan om NPO reclamevrij te maken gaat veel meer geld kosten

Het kabinet heeft een verkeerde berekening gebruikt om te bepalen dat de tv-zenders van de NPO tot acht uur ’s avonds reclame rij moeten blijven. Dat stelt Ster-directeur Frank Volmer in een brief aan minister Slob. Het kabinet gaat er vanuit dat dit 60 miljoen aan inkomsten kost en wil daarvoor 40 miljoen euro aan compensatie uittrekken. De ontbrekende 20 miljoen moet gevonden worden in – opnieuw – drastische bezuinigingen:

“Ik wil u er in dit stadium nadrukkelijk op wijzen dat de cijfers die momenteel in de media circuleren onjuist zijn en dat Ster zich niet herkent in de onderliggende berekeningen,” schrijft Frank Volmer (algemeen directeur Ster) in de brief. “Wij vrezen in dezen derhalve voor overhaaste besluitvorming op basis van onjuiste informatie. Het financiële verlies aan omzet door het afschaffen van tv-reclame tot 20.00 uur en online zal namelijk € 80 miljoen tot € 90 miljoen per jaar bedragen, welk bedrag substantieel hoger is dan de € 60 miljoen per jaar – waarvan € 40 miljoen met belastinggeld zal worden gecompenseerd – waar de coalitiepartijen vanuit lijken te gaan.”

De plannen van het kabinet zijn nog niet officieel ingediend.

Geef een reactie

Laatste reacties (58)