5

Politie laks in aanpak onveilige verkeerssituaties

Essentiële informatie voor verbetering van onveilige situaties bereikt al jaren gemeenten en provincies niet

Waarom moeten er op hetzelfde verkeersknooppunt altijd een paar ongelukken gebeuren voordat actie wordt ondernomen? Gemeenten en provincies worden door autoverzekeraars en de politie matig voorzien van informatie over onveilige verkeerssituaties waardoor ze ook geen betere infrastructuur kunnen aanleggen, zo blijkt uit een artikel in Trouw.

De politie voelt zich niet verantwoordelijk om gemeenten en provincie te voorzien van uitgebreide informatie over ongevallen door onveilige verkeerssituaties. In Trouw zegt een woordvoerder van de Raad van de Korpschefs dat het informeren van wegbeheerders over ongevallen met lichte schade niet een ‘kerntaak’ van de politie is.

Ook autoverzekeraars houden zich er buiten. Ze weigeren de informatie door te spelen omdat ze menen dat het de taak van de politie is. Stadsregio’s, gemeenten en provincies zijn het zat dat instanties naar elkaar blijven wijzen. Ze willen meer informatie krijgen over waar bijvoorbeeld rotondes of fietspaden moeten komen.

Tot nu toe krijgen wegbeheerders bij de gemeente alleen informatie over de dag, tijd en plaats waar het ongeval plaatsvindt. Door bijvoorbeeld meer te weten over het type voertuig, uit welke rijrichting hij kwam en hoe oud de betrokkenen waren, zeggen de wegbeheerders betere lering te kunnen trekken uit het ongeval. 

NRC: ‘Te weinig informatie wegbeheerders voor verbeteren onveilige situaties’
cc-foto: Beau Maes

Geef een reactie

Laatste reacties (5)