9

Politieagenten: reorganisatie is ‘mislukt’

Driekwart van de agenten vindt dat de dienstverlening aan burgers is verslechterd sinds de komst van de Nationale Politie 

Uit de enquête van de Nederlandse politie blijkt veel ontevredenheid meldt tv-programma Nieuwsuur

De dienstverlening aan burgers is sinds de start van de Nationale Politie verslechterd, dat brengt het tv-programma Nieuwsuur woensdag naar buiten. Agenten hebben het idee dat ze minder zichtbaar en beschikbaar zijn voor de burgers. Ook komen ze amper toe aan het eigen werk omdat ‘gaten in roosters moeten worden gevuld.’ Drie op de vier agenten zeggen meer tijd kwijt te zijn aan administratieve klussen. Het onderzoek is gedaan onder leidinggevenden, uitvoerende agenten en politiemensen in de ondersteunende dienst.

Dienstverlening onder druk
Voorzitter van de Nationale Politiebond heeft inmiddels al gereageerd op de uitslagen van de enquête:

De grootschaligheid zorgt er voor dat agenten het gevoel hebben dat ze weggaan uit de wijk, en dat ze hun werk niet goed meer kunnen doen. De dienstverlening aan de burger komt onder druk te staan, dat komt heel duidelijk uit deze enquête naar voren.

De Nationale Politie moet als de hele reorganisatie in 2017 afgerond is, effectiever werken en betere prestaties leveren. Maar daar komt volgens de agenten weinig van terecht. Tachtig procent van de agenten zegt dat de motivatie om voor de politie te werken is afgenomen.

Begin april erkende de korpsleiding al dat er van alles misgaat bij de reorganisatie van de Nationale Politie, en dat het roer om moet.

NOS.nl: Dienstverlening aan burgers verslechterd sinds Nationale Politie
De Telegraaf: Dienstverlening politie verslechterd

Foto cc: Pieter Musterd

Geef een reactie

Laatste reacties (9)