Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

ProRail financieel ontspoord

  •  
15-09-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
prorail300
Nieuwe megastrop voor spoorbeheerder
Bij spoorbeheerder ProRail is het een grotere financiële puinhoop dan voorheen gedacht. De kosten voor beheer, onderhoud en vervanging van het spoor zijn enorm uit de hand gelopen: er blijkt een tekort van 475 miljoen euro.
Dat meldt de Telegraaf dinsdag. Onafhankelijk bureau PwC heeft de financiën van ProRail doorgespit en het tekort aan het licht gebracht. De forse tegenvaller is door het ministerie van Infrastructuur en Milieu verstopt in een bijlage van de Prinsjesdagstukken. Het ministerie zegt nu geen overheidsgeld voorhanden te hebben om het gat te dichten, daarom zullen kostenbesparende maatregelen moeten worden doorgevoerd. 
Die maatregelen zullen naar alle waarschijnlijkheid zeer nadelig uitpakken voor de reiziger, die toch al geregeld te leed onder de dikwijls erbarmelijke omstandigheden op het spoor. Zo stellen de onderzoekers voor meer werkzaamheden overdag te doen in plaats van ’s nachts, omdat het arbeidstarief overdag lager ligt. Een ander voorstel is om meer spoorlijnen ‘uit de hoofdspoorweginfrastructuur te halen’. Dit zou betekenen dat een aantal spoorlijnen simpelweg wordt gesloten. 
Verdere mogelijke maatregelen zijn het aantal treinen op het spoor te verminderen en het versoberen van stations. Ook wordt voorgesteld om de productiviteit bij ProRail te verhogen en treinen die het spoor minder snel doen slijten fiscaal te stimuleren. Hierdoor kan een lagere gebruiksvergoeding worden gerekend voor vervoerders die ‘spoorvriendelijke’ treinen inzetten.
Vanuit de Tweede Kamer neemt de druk op staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur) al langer toe, wegens steeds maar terugkerende berichten over kostenoverschrijdingen. Vanuit de oppositie wordt hardop getwijfeld of de PvdA-bewindsvrouw wel de juiste persoon is om de chaos op het spoor op te lossen. Eerder moest zij al toegeven dat de werkzaamheden aan station Utrecht 53 miljoen euro meer zullen kosten dan gepland. Door het nieuwe financiële debacle komt Mansveld verder in het nauw. De staatssecretaris zou inmiddels een brief naar de Kamer hebben gestuurd. 
Update: Lees hier de brief aan de Kamer waarin de mega ‘budgetspanning’ wordt toegelicht. 

Meer over:

politiek, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.