NPO 1, 2 en 3 worden grotendeels reclamevrij. Dat is het gevolg van een coalitieakkoord over de toekomst van de publieke omroep. Pas na 20.00 uur zal op de televisiezenders reclame worden vertoond, online wordt de publieke omroep geheel reclamevrij. Ook zijn afspraken gemaakt over een nieuwe koers voor NPO 3 en voor de financiering van omroepen.
De veranderingen in het akkoord zijn het grootst voor het derde net. Programma’s van de publieke omroep zullen grotendeels van NPO 3 verdwijnen en plaatsmaken voor uitzendingen van regionale zenders. Het wegvallen van de reclame-inkomsten op de drie publieke zenders en online zal door de overheid deels worden gecompenseerd.
De verplichte ledenaantallen die de omroepen moeten hebben worden flink verlaagd. Nu moet een omroep minimaal 150.000 betalende leden hebben, dat wordt 50.000. Die wijziging betekent waarschijnlijk de redding voor kleine omroepen als WNL en Human die nu de status van aspirant-omroep hebben. Aspirant-omroep Powned, dat amper 25.000 leden heeft, verliest zijn vergunning. Bij de verdeling van het geld voor de omroepen wordt de grootte van een omroep minder bepalend. De kleine omroepen gaan er financieel op vooruit, ten koste van de grotere omroepen.