Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De Nacht van de Radio: Hoe kunnen reclamemakers het wél goed doen?

  •  
24-07-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
75 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2017-07-24 om 15.22.48
In de Nacht van de Radio sprak Malou Holshuijsen met Joop-redacteur Meredith Greer naar aanleiding van haar recente optreden bij Nieuwsuur. Naar aanleiding van het nieuws dat de Britse reclame-watchdog zijn regels omtrent seksistische reclames en schadelijke stereotyperingen gaat aanscherpen stelde Nieuwsuur de vraag: zou Nederland ook scherpere regels op moeten stellen als het aankomt op seksisme in advertenties en reclames?
Marc Oosterhout van de Vereniging Communicatie Adviesbureaus stelde in Nieuwsuur dat stereotypering nodig is omdat reclame volgens hem aansluiting moet vinden bij wat mensen herkennen in hun directe omgeving. Greer ziet juist een kloof tussen hoe vrouwen in veel reclames worden geportretteerd en wat ze herkennen in hun directe omgeving. Volgens haar wordt er van vrouwen toch vaak een karikatuur gemaakt, of worden ze gereduceerd tot pure decoratie. Dat is waar seksistische reclames volgens haar vooral schadelijk kunnen zijn.
Holshuijsen zocht Greer op om verder te discussiëren over dit onderwerp. Want zijn het dan alleen vrouwen die last ondervinden van dergelijke stereotyperingen? Of is het even schadelijk dat mannen ook vaak gereduceerd worden tot bierdrinkende holbewoners? Hoe bepaal je eigenlijk of een reclame seksistisch is of niet? Moeten reclames wel van bovenaf gereguleerd worden? Of kan dit ook prima gebeuren door middel van het voeren van en maatschappelijk debat of activisme?
Een van de voorbeelden die worden aangehaald waarin vrouwen zich wel zouden kunnen herkennen, is de campagne van Sport England, bedoeld om meer vrouwen aan het sporten te krijgen. Veel vrouwen bleken zich niet te herkennen in de stereotype beelden van strakke afgetrainde lichamen in sportscholen en waren bang om veroordeeld te worden op hun uiterlijk terwijl ze aan het sporten waren. Om hier verandering in te brengen werd de volgende campagne bedacht:
Een van de kritieken die te horen waren op het item was de vraag of er geen belangrijkere dingen waren om aan te pakken? Greer beantwoordt:
"Ik denk dat mensen onderschatten wat het belang is van beeldvorming en representatie. De woorden en beelden die wij gebruiken met elkaar in massamedia, in popcultuur, die beschrijven wat we normaal en wenselijk vinden. Die zijn niet alleen een afspiegeling, of een gemakkelijke stereotypering, die hebben ook een vormende invloed."
Beluister de uitzending hier, vanaf 21.57:

Meer over:

reclame, seksisme, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.