13

Reclamemakers zetten tv’s op zwart

Reclame met zwart beeld wil aandacht vragen voor 'energieverslindende manier waarop we bezig zijn'

Voor het eerst in de Nederlandse reclamegeschiedenis zullen tv-kijkers tijdens het Sterreclame-blok voor de laatste aflevering van de natuurserie ‘Africa’ op Nederland 1, 30 seconden een zwart beeld te zien krijgen. De 30 seconden zijn geen storing, maar een bewuste actie van Ton Schröer van Tons Mosterd en Heerlijkheden uit Zierikzee. Hij was de hoogste bieder tijdens de veiling van Serious Request 2012 en kocht een televisiecommercial. Voor 20.001 euro bemachtigde hij de 30 seconden reclametijd.

Dat meldt het AD: Op deze manier probeert Schröer aandacht te vragen voor de ‘energieverslindende manier’ waarop we met de aarde bezig zijn:

Ik vind het geweldig dat door deze commercial misschien wel 500.000 watt energie bespaard wordt, omdat de tv’s net wat minder energie verbruiken door het zwarte beeld. Bovendien hebben we ook al heel veel energie bespaard op het maken van de commercial. Geen lampen, camera’s en dat soort dingen.

Geef een reactie

Laatste reacties (13)