Laatste update 20:32
4

Reconstructie: hoe de VVD het CDA een hak zette met het eigen verkiezingsspotje

Het CDA-campagneteam dacht tijdens de campagne voor de Tweede Kamerverkiezingen een uitgelezen kans te hebben de VVD in een hoek te kunnen zetten: de VVD had – net als de PVV – afgezegd voor het RTL-premiersdebat. Mark Rutte ontliep hiermee zijn verantwoordelijkheid, zo meenden ze bij het CDA. Tijd om daar ultiem gebruik van te maken met een prijzig verkiezingsspotje.

In het spotje, ook wel bekend als ‘zomer 1974’, zitten een jonge Mark Rutte, Geert Wilders en Sybrand Buma in de zomer van 1974 met elkaar op het strand hun toekomst te bespreken. Wilders en Rutte willen prins Carnaval worden en krijgen het met elkaar aan de stok. Een jonge Buma zegt later premier te willen worden, want ‘iemand moet de verstandigste zijn’. “Als je premier wil worden, moet je wel het debat aandurven”, horen we een volwassen Buma zeggen.

Maar dan komt de VVD met een tegenaanval. De partij kocht zendtijd in bij RTL, direct ná het spotje van het CDA, en wist zo het peperdure CDA-filmpje juist voor zich te laten werken. Maar hoe hebben ze dat gedaan? Is de partij door iemand bij de RTL getipt? Peter Kee, politiek redacteur van de VARA, maakte een reconstructie, waarin hij uit de doeken doet hoe de VVD het CDA een hak wist te zetten.

Het CDA had bij het maken van het spotje geen rekening gehouden met de politieke voorkeuren van de ouders van de ingehuurde acteurs. Kee schrijft:

Wat het CDA niet weet is dat de VVD hun reclame-script dan allang in handen heeft. Via de ouders van één van de gecaste acteurtjes. Als je kind wordt gecast voor de rol van Mark Rutte of erger nog Geert Wilders, dan wil je het script wel even zien. En dat script krijgen ze. Helemaal en inclusief pay-off.

Een van die ouders is VVD-lid en speelt de tekst vlug door naar de partijtop. Bij het VVD-campagneteam kunnen ze hun ogen niet geloven. Ze vinden het een infantiel spotje, ze denken zelfs dat het om een geintje gaat. Na wat telefoontjes met contacten bij RTL blijkt dat het toch echt om een serieuze aanval gaat.

Echt verloren heeft het CDA overigens niet:

Maar het filmpje van het CDA krijgt wél enorm veel extra aandacht door de streek van de VVD. Online, nog eens in het Achtuurjournaal, op de radio en in RTL Late Night. Naast die gratis publiciteit, ter waarde van ongeveer 2 miljoen euro, krijgt het CDA bij wijze van schadevergoeding nog eens vijftigduizend euro reclametijd van RTL cadeau.

En er is toch een soort van tweestrijd met de VVD ontstaan, iets waar het CDA allang niet meer van durfde dromen. Eind goed al goed dus.

Geef een reactie

Laatste reacties (4)