118

RIVM wil emotie-campagne voor vaccinatie baarmoederhalskanker

Directeur Roel Coutinho hekelt rol media bij vorige campagne

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu heeft een reclamebureau ingehuurd om de volgende vaccinatie-campagne tegen baarmoederhalskanker beter te verkopen. Bij de vorige campagne in maart kwam slechts de helft van de doelgroep -meisjes tussen de 13 en de 16- opdagen.

In een interview in Trouw legt RIVM directeur Roel Coutinho uit waarom dat nodig is:

Weerstand tegen vaccins bestaat al langer, maar zo erg als tijdens de campagne tegen baarmoederhalskanker hadden we het in Nederland nog nooit meegemaakt. (…) In eerste instantie zagen we de weerstand als een randverschijnsel. We hadden de neiging het belachelijk te maken en er rationele argumenten tegenover te zetten. Maar dat kwam niet over bij het publiek. Buitenstaanders die van toeten noch blazen wisten en die even op internet hadden rondgeneusd, vonden met hun paniekverhalen net zoveel gehoor als wij. Op internet vertroebelt alles; daar telt de mening van een bezorgde moeder net zo zwaar als een analyse van iemand die weet waar hij het over heeft.

Onware verhalen over kinderen die aan een vaccin tegen baarmoederhalskanker waren overleden hadden op die manier veel impact. Coutinho haalt als voorbeeld een uitzending van Netwerk aan waarin hij werd geconfronteerd met deze verhalen.

Ik werd daar buitengewoon nijdig van. Zo’n programma maakt misbruik van het verdriet van anderen. Beseffen die journalisten wat ze aanrichten? Als de vaccinatiegraad door hun uitzending daalt, met alle gevolgen van dien, voelen ze zich dan verantwoordelijk?

Mocht dit bij de komende vaccinatie-campagne in april weer de kop opsteken dan zal het RIVM er nu positieve verhalen van moeders tegenover zetten. Ook Marjan Berk, die haar schoondochter aan baarmoederhalskanker verloor, zal van zich laten horen.

Wat jongeren er zelf van vinden? Op de discussiesite Blikvoer werd er al over dit onderwerp gediscussieerd.

Geef een reactie

Laatste reacties (118)