Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Rotterdam experimenteert met ov-reis achteraf betalen

  •  
06-10-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
RET.jpg
Amsterdam en Oost-Nederland starten volgend jaar met pilots
In Rotterdam mogen 1000 reizigers vanaf vandaag zonder saldo reizen. Het totale bedrag voor hun vervoerskosten wordt maandelijks gefactureerd en via automatische incasso van hun rekening afgeschreven. Het Rotterdamse vervoersbedrijf RET wil met dit experiment bekijken of achteraf betalen een beter werkend systeem is.
Het experiment van RET volgt op een test met de ov-chipkaart van producent Translink onder 200 reizigers. Vanaf 1 januari volgend jaar wordt het zogenoemde ‘Achteraf Betalen Consumenten’ (ABC) voor alle Rotterdammers beschikbaar.
RET-directeur Pedro Peters zegt tegen NOS dat de testers vooral tevreden zijn over het gebruiksgemak van het achteraf betalen. Het vooraf laden van de ov-chipkaart is veel reizigers een doorn in het oog.
De uitverkoren reizigers mogen maximaal zes ov-chipkaarten aan één rekening koppelen. ABC is bovendien ook handig voor reizigers die nog wel eens vergeten uit te checken. De nota signaleert reizen waarbij vergeten is uit te checken. Het teveel betaalde geld kan dan vervolgens via de website van RET worden teruggevorderd. Wel moeten klanten er rekening mee houden dat reizen op rekening wel risico’s inhoudt bij verlies van de kaart. Het is nog niet duidelijk of klanten het bedrag dat wordt afgeschreven tussen het moment van diefstal en het blokkeren, wordt teruggevorderd.
RTEmagicC_RET.jpg
Rotterdam is de eerste stad in Nederland waar met ABC wordt geëxperimenteerd. In de regio Amsterdam en Oost-Nederland zullen GVB en Syntus in het najaar met pilots starten.
In Nederland werken alle vervoersbedrijven inmiddels met het systeem waarbij de reizigers eerst het saldo van de reiskaart moet opwaarderen. Bij de NS moeten extra producten vervolgens ook nog voor de reis geactiveerd worden. Een verschrikkelijk werkend systeem gaf NS-topman Timo Huges kortgeleden toe. Ook hij wil dat zijn betalingssysteem klantvriendelijker wordt. Op dit moment is het bij de NS alleen nog mogelijk zakelijke klanten en een beperkte groep consumenten om achteraf te betalen.
cc-foto: Alper Cugun

Meer over:

economie, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.