7

Rotterdamse invasie in Berlijn

Kunstenaars exporteren Rotterdams goed: Gaat de Kapsalon aanslaan in Berlijn?

De kapsalon is het beste uit twee werelden. Hét bewijs dat integratie niet vies hoeft te zijn, noch hoeft te leiden tot een prutje. Typisch Turkse shoarma plus Hollandse frieten, een plakje Goudse kaas een beetje sla om het geheel nog een beetje “gezond” te kunnen noemen (ahum), et voilà. Smullen maar.

Vijf Rotterdamse kunstenaars trokken naar Berlijn om daar een expositie te cureren over de Duitse kunst- en cultuurhoofdstad. Het doel was middels humor met de mythische aantrekkingskracht van Berlijn en de clichés die daarbij horen een expositie neer te zetten (bekijk hier een mooi overzicht van de tentoonstelling). Berlijn geldt al jaren als uitvalbasis voor een groot aantal Nederlandse kunstenaars en lijkt bij Rotterdamse kunstenaars in het bijzonder steeds meer in trek.

Maar wie verhuist naar Berlijn, mist uiteraard wel de klassieken uit de thuistad. De Rotterdamse kunstenaar Janjoost Jullens exporteerde daarom ‘de kapsalon’ naar Berlijn. Als onderdeel van de grotere tentoonstelling overtuigde hij shoarmazaken in de omgeving van de expositieruimte de kapsalon op hun menu te zetten. Hij hoopt hiermee de “interculturele uitwisseling” te verhogen.

Voor wie bij de term “kapsalon” alleen maar aan de plek kan denken waar je jezelf een nieuwe haarcoupe laat aanmeten, even wat geschiedenis: in 2003 ontstond het gerecht “de kapsalon” toen de eigenaar van een Rotterdamse kapsalon bij een shoarmazaak een lunchschotel liet samenstellen met al zijn favoriete ingrediënten. Die opvallende snack trok de aandacht van andere klanten en werd al snel een hit. De snackbarmedewerkers doopten de snack ‘Kapsalon’. Nu afwachten of de invasie in Duitsland slaagt.

Foto door: Aad Hoogendoorn

Geef een reactie

Laatste reacties (7)