6

Samenwerking Hyves en Spits mislukt

Cultuurverschillen tussen dochters van Telegraaf Media Groep 'te groot' 

De samenwerking tussen de Spits en Hyves is mislukt. Dat schrijft onder meer NRC Handelsblad. Het is de redactie van de gratis krant niet gelukt meer verdieping te krijgen bij de populairste gespreksonderwerpen op Hyves. Oorzaak: De cultuurverschillen tussen de dochters van de Telegraaf Media Groep(TMG) bleken te groot, aldus Hyves-directeur Marc de Vries.

De Vries:

De journalisten op de redactie van Spits waren in de eerste plaats bezig met nieuws vergaren, voor de krant. Op de nieuwe homepage van Hyves moesten zij juist reactief zijn: de trending topics duiden.

Eind 2010 nam TMG Hyves over voor 53 miljoen euro. Destijds was de website nog het populairste sociale netwerk. De samenwerking tussen Spits en Hyves moest laten zien dat de investering een slimme zet was. Hyves heeft echter last van grote concurrentie van Facebook. De Amerikaanse website groeit een stuk sneller dan de Nederlandse variant.

Om die reden gooit Marc de Vries het nu over een andere boeg, die volgens de directeur wél succesvol is. NRC legt uit:

Hyves kondigde daarom afgelopen najaar een koerswijziging aan die de website meer een ‘contentnetwerk’ moet maken, specifiek gericht op Nederland. Hyves werkt daartoe onder meer samen met Sky Radio (ook onderdeel van TMG), de Eredivisie en diverse sportbonden om meer informatie te bieden, gebruikers langer vast te houden en zich zo te onderscheiden van de concurrentie.

Of deze koers wel succesvol is, moet nog blijken.

NRC: Samenwerking Hyves en Spits mislukt wegens cultuurverschillen

Geef een reactie

Laatste reacties (6)