Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Schade Russische boycot 1,5 miljard euro'

  •  
12-08-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
Fruit.jpg
VNO-NCW: Ingrijpen van politiek in de mark is nodig ... Glastuinbouwbedrijven roepen op fruit en groente van eigen bodem te eten
De schade als gevolg van de Russische boycot kan oplopen tot 1,5 miljard euro. Dat zegt VNO-NCW-directeur Hans de Boer in het Financieele Dagblad.
De eerder geschatte schade kwam neer op 500 miljoen euro, maar dat is volgens De Boer veel te optimistisch. “Bij die berekening is niet gekeken naar Nederlandse groothandelsbedrijven die bijvoorbeeld vanuit Polen opereren.” De forse waardedaling van overgeproduceerde paprika’s en tomaten is in de huidige berekening ook nog niet meegenomen.
VNO-NCW pleit voor overheidsingrijpen in de markt. Als bedrijven minder moeten produceren om zo het overaanbod te verkleinen, moet daar volgens de werkgeversorganisatie wel een schadevergoeding tegenover staan. Ook LTO vindt dat Europa een bedrag vrij moet maken om er voor te zorgen dat het voedsel dat uit de markt wordt gehaald op een fatsoenlijke manier wordt verwerkt of daar terecht komt waar het nodig is, aldus voorzitter Maat tegen de NOS.
Staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken had maandag overleg met vertegenwoordigers en ondernemers over eventuele maatregelen. Ook zij stuurt aan op een Europese aanpak. “Het is zaak dat we met een gemeenschappelijk antwoord komen. Het moet snel, maar ook zorgvuldig.”
RTEmagicC_Fruit.jpg
In Brussel wordt donderdag overlegd over maatregelen voor bedrijven die door de Russische voedselboycot worden getroffen.
Zeven grote glastuinbouwbedrijven roepen Nederlanders op meer groenten en fruit van eigen bodem te eten vanwege de Russische voedselboycot. Rob Bal, CEO van RedStar liet aan BNR weten het een ‘opportunistische’ oproer te vinden. “Klanten moet je verdienen he, en niet werven op tijdelijke sentimenten.” In België werd wel massaal gereageerd op de oproep om meer eigen fruit te eten. De verkoop is verdubbeld, zegt de Limburgse Fruitveiling in Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen.
“De twitteraars die vorige week ‘peerfies’ (selfies terwijl je een peer eet) postten ter ondersteuning van de fruittelers, hebben hun doel bereikt”, zegt commercieel directeur van de Limburgse Fruitveiling Petra Wautraets. “Nooit werden op zo’n korte tijd meer peren verkocht. De verkoop is verdubbeld en alle grote warenhuizen hebben hun aankooporders voor peren verhoogd.” BNR: ‘ Russische boycot, dus meer groenten en fruit eten’ NOS: ’Schade boycot 1,5 miljard euro’
cc-foto: Marc Delforge

Meer over:

economie, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.