16

Scholen arme wijken zetten alles op alles om leerling te helpen

Scholen in achterstandswijken behalen, met dank aan docenten die vrijwillig extra les geven, goede examenresultaten ... Schoolleiders luiden de noodklok: 'We hebben te weinig geld'

Goed onderwijs is niet vanzelfsprekend. Voor de ene leerling is het reguliere curriculum voldoende, andere leerlingen hebben wat meer begeleiding nodig. Voor veel kinderen op middelbare scholen in achterstandswijken geldt bijvoorbeeld dat laatste. Ze hebben baat bij meer lesuren, maar, zo schrijft de Volkskrant donderdag, daar is geen geld voor. Een aantal schoolleiders luidt in de krant de noodklok.

Neem nu OSG Hugo de Groot in de Rotterdamse wijk Charlois. De directeur, Eric van ’t Zelfde, wordt alom geprezen om zijn innovatieve werk. Hij heeft ervoor gezorgd dat de school uitstekende examenresultaten laat zien, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Van ’t Zelfde biedt zijn leerlingen extra lesuren aan, die worden gegeven door het bestaande docententeam, in het weekend. Vrijwillig, want geld om meer docenten aan te nemen, of de overuren uit te betalen, heeft hij niet. Scholen krijgen voor leerlingen uit achterstandswijken al meer geld van de rijksoverheid, maar dat is niet toereikend. Ook de aanvullende subsidies van veel gemeenten zijn niet voldoende. Het totale budget is de afgelopen jaren afgenomen, met als gevolg dat de problemen verergeren.

Van ’t Zelfde zegt in de krant dat bijna alle kinderen die op zijn school binnenkomen ‘risico-geïndiceerd’ zijn. Dat betekent dat ze al binnenkomen met een leerachterstand, en daarnaast vaak ook te maken hebben met armoede of geweld. Van ’t Zelfde:

Het slagen van deze kinderen is afhankelijk van de goodwill van docenten. Dat vind ik vreemd […] Ik heb volgend jaar één zorgcoördinator en één interne begeleider op een school met meer dan vijfhonderd leerlingen. Dat is te weinig.

Rotterdam is niet de enige stad waar middelbare scholen in achterstandswijken worstelen om hun leerlingen goed te onderwijzen. Ook rector Kees Buijtelaar van het Comenius Lyceum in Amsterdam-West ervaart soortgelijke problemen. Buijtelaar:

Hier op school zitten intelligente kinderen, maar ze hebben wat meer aandacht nodig. Daarom bieden we extra taal- en rekenlessen en individuele hulptrajecten. Soms vraag ik me ’s nachts af hoe ik dat financieel rond krijg […] Ik schaam me er soms voor dat ik voor een wiskundedocent automatisch extra uren inrooster, zonder dat ik hem daar extra voor betaal. En dat is structureel.

Geef een reactie

Laatste reacties (16)