10

Schultz en NS negeren veiligheidsadviezen

Onderzoeksraad voor de veiligheid deed een jaar geleden aanbevelingen, met name over treinen die door rood rijden

Minister Schultz (Infrastructuur en Milieu), de NS en spoorbeheerder ProRail slaan de recente aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid om de spoorveiligheid te verbeteren al een jaar lang in de wind. Dat schrijft de Volkskrant donderdag. De Onderzoeksraad rapporteerde op 18 januari 2011 over het probleem van treinen die door rode seinen rijden.

De Volkskrant geeft wat cijfers over treinen die rijden door rood:

Sinds de ramp in Harmelen in 1962, waarbij 93 doden vielen, is daaraan veel verbeterd maar toch gebeurt het nog steeds; 214 maal in 2009 en 172 keer in 2010. Dat leidde tot meer dan dertig botsingen in de afgelopen tien jaar. Voor afgelopen jaar zegt ProRail nog geen cijfers beschikbaar te hebben.

De Raad stelde een termijn van twaalf maanden om de belangrijkste maatregelen te nemen. Op 18 januari verstrijkt die termijn, maar de aanbevelingen zijn niet uitgevoerd. Het ministerie, NS en spoorbeheerder Prorail schermen met de aanleg van het nieuwe Europese veiligheidssysteem ERTMS. Maar wanneer welke plekken daarvan worden voorzien, is nog onduidelijk en in de tussentijd blijft het spoor te veel potentieel gevaarlijke plekken tellen.

Ook de Tweede Kamer onderzoekt momenteel de situatie rond het spoor. Naar verwachting brengt de commissie Kuijken volgende maand een rapport uit. Een serie hoorzittingen maakte al duidelijk dat de coördinatie rond het spoor nog steeds problematisch is. Eén van de aanbevelingen van de Onderzoeksraad is dan ook om één partij, Prorail, verantwoordelijk te maken voor de veiligheid.

Volkskrant: Schultz en NS slaan veiligheidsadviezen in de wind

Foto-cc: Hans Mestrum

Mis niets: Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook

Geef een reactie

Laatste reacties (10)