32

Sex Sells… Klopt dat wel?

Sex Sells. Of tenminste, dat hebben we allemaal wel een keer gehoord. Maar klopt dat eigenlijk? Een nieuw onderzoek toont aan dat consumenten helemaal niet eerder geneigd zijn om producten te kopen die met seksueel getinte advertenties worden aangeprezen. Sexy advertenties zijn misschien makkelijker te onthouden, maar proefpersonen waren niet beter in staat om de merken of producten uit de advertenties te herinneren, dan bij minder seksueel getinte reclames.

In een meta-analyse van onderzoekers van de Universiteit van Illinois, Ball State University en de Universiteit van California-Davis, werden 78 wetenschappelijke studies naar reclames bestudeerd, van onderzoeken uit 1969 tot aan 2017. In al die onderzoeken waren in totaal meer dan 17.000 consumenten betrokken. Wat blijkt? De geseksualiseerde reclames hadden helemaal geen grotere invloed op het koopgedrag van mensen dan reclames zonder seks.

Deelnemers bleken de seksreclames beter te kunnen herinneren, maar dat betekende niet dat ze de producten of de merken waar reclame voor gemaakt werd ook beter voor de geest konden halen. Sterker nog, deelnemers hadden ook vaker een negatieve houding ten opzichte van de merken die seks gebruikten in hun advertenties.

‘We found literally zero effect on participants’ intention to buy products in ads with a sexual appeal,’ zegt John Wirtz, een van de auteurs van het onderzoek.

This assumption that sex sells—well, no, according to our study, it doesn’t. There’s no indication that there’s a positive effect.

Niet geheel verrassend reageerden mannen gemiddeld positiever op de seksueel getinte advertenties dan vrouwen. Onduidelijk is of dat komt omdat de advertenties vooral inspelen op de mannelijke heteroseksuele voorkeuren, of dat vrouwen ook gemiddeld negatiever reageren op advertenties die inspelen op vrouwelijke voorkeuren.

Het is niet voor het eerst dat een wetenschappelijk onderzoek tot de conclusie komt dat seks helemaal niet verkoopt. Een onderzoek uit 2015 van de Ohio State University toonde aan dat merken die seks gebruiken om hun producten te adverteren – van geseksualiseerde modellen tot aan het letterlijke gebruik van lichaamsdelen – dc merken over het algemeen in een slechter daglicht stelde dan merken die seks achterwege lieten in hun reclames.

Bron: Quartz

Foto: CC eric molina

Lees ook: Berlijn gaat seksistische billboardreclames verbieden

Geef een reactie

Laatste reacties (32)