Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Shell is er klaar voor! Of toch niet?

  •  
09-06-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
shell_poof_300
'Laten we gebruik maken van de kansen die klimaatverandering ons biedt!'
Ontdekkingsreizigers hebben eeuwenlang strijd geleverd met de Noordpool. Vandaag de dag winnen we eindelijk!
300.000 mensen sterven bijvoorbeeld jaarlijks aan klimaat gerelateerde oorzaken, voornamelijk in de armste delen van de wereld. En er zijn sterke aanwijzingen dat een verdere ontwrichting van het delicate klimaat op onze planeet grote gevolgen kan hebben.
Wij van Shell zijn daar net zo bezorgd over als iedereen. Maar wij hebben ook oog voor het feit dat zelfs de meest kwetsbaren steeds meer fossiele brandstof nodig hebben voor hun groeiende behoefte aan reizen, vrije tijd en wetenschappelijke vooruitgang. We moeten met zijn allen elk mogelijk alternatief onderzoeken, willen we de hoop hebben ooit een gebalanceerde, duurzame aanpak van de energie productie te bereiken, laat staan in staat te zijn de mogelijke consequenties van klimaatverandering aan te kunnen.
Daarom zijn wij bij Shell toegewijd om niet alleen de uitdagingen te onderkennen die klimaatverandering ons brengt, maar zeker ook om gebruik te maken van de mogelijkheden die het biedt! En wat is de grootste kans die we vandaag hebben? De smeltende Noordpool!
Met deze woorden opent de website arcticready.com. De site is het resultaat van een samenwerking tussen Greenpeace en The Yes men , die bekend zijn geworden met hun acties waarbij ze in de huid kruipen van de mensen en bedrijven wiens gedrag ze aan de kaak willen stellen.
Ze organiseerden een campagne alsof ze van Shell waren met als hoogtepunt een galabijeenkomst om Shell’s boorplatforms uit te zwaaien voor ze richting Noordpool zouden vertrekken. Een flinke groep lokale zakenlieden in de energie-business werd uitgenodigd  voor een symbolische activatie van een schaalmodel van het Kulluk boorplatform naast een ijsberg. Maar daar ging natuurlijk iets mis. Op het moment supreme vond een blow out plaats, die zonder geschikte apparatuur in de nabije omgeving helaas natuurlijk niet gerepareerd kon worden. De video van het incident is inmiddels al meer dan een half miljoen keer bekeken en heeft een geheel nieuw merk veroorzaakt: #shellfail.

Meer over:

nieuws, groen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.